ایلان ماسک: لوسید و ریویان به سمت ورشکستگی حرکت می‌کنند!

ایلان ماسک: لوسید و ریویان به سمت ورشکستگی حرکت می‌کنند!

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا معتقد است استارت آپ های تازه‌نفس لوسید و ریویان تا زمانی که تغییرات قابل‌توجهی نداشته باشند به سمت ورشکستگی حرکت خواهند کرد. این کارآفرین میلیاردر سخنان برجسته‌ای درباره دو استارت آپ خبرساز دنیای خودرو بر زبان آورده است. ماسک می‌گوید:

تا زمانی که تغییرات قابل‌توجهی در ریویان و لوسید به وجود نیاید ورشکست خواهند شد. این دو شرکت به سمت ورشکستگی حرکت می‌کنند

این مدیر ارشد وضعیت ریویان و لوسید را به شیرجه زنی هواپیما ارتباط می‌دهد و می‌گوید شرکت‌های موردبحث باید هزینه‌های خود را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند تا زنده بمانند. ماسک خاطرنشان می‌سازد:

امیدوارم آن‌ها بتوانند کاری انجام دهند اما تا زمانی که هزینه‌های خود را به‌طور قابل‌توجهی کاهش ندهند در مشکل بزرگی قرار خواهند داشت و همانند هر خودروساز دیگری (به جز تسلا و فورد)، سرنوشتشان به گورستان خودروها ختم خواهد شد

جالب است که ماسک از تسلا و فورد به عنوان تنها سازندگان خودروهای الکتریکی که زنده باقی خواهند ماند نام می‌برد. احتمالاً ماسک فقط به خودروسازان آمریکایی اشاره می‌کند اما با این وجود نیز جای خالی جنرال موتورز و استلانتیس در اظهارات مدیرعامل تسلا به چشم می‌خورد. ماسک همچنین در ادامه مصاحبه خود گفت توصیه‌اش به ریویان کاهش سریع هزینه‌ها خواهد در غیر این صورت باید شاهد سقوط خود باشد. مدیرعامل تسلا به افزایش قیمت محصولات ریویان در اوایل سال جاری نیز اشاره می‌کند. او می‌گوید زمانی که شما قیمت را بیشتر می‌کنید تعداد افرادی که می‌توانند خودرو را خریداری کنند کاهش می‌یابد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که خود تسلا با مشکلات مشابهی در سال‌های اخیر روبرو بوده است. البته باید برخی موارد را ذکر کرد تا تصویری کلی از ماجرا را به دست آورد. ریویان به ازای هر خودرویی که تولید می‌کند ضرر می‌دهد و بسیاری از تحلیل گران صنعت خودرو و حتی مدیران شرکت‌های رقیب معتقدند دو خودروی R1T و R1S حتی پس از افزایش قیمت‌های اخیر نیز ارزان‌تر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند. در همین اثنا ریویان بیش از ۱۷ میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد که به این شرکت اجازه تولید نسل بعدی سری خودروهای R2 در کارخانه جدید نزدیک جورجیا را خواهد داد؛ اما لوسید سه‌ماهه ابتدایی سال جاری را با سرمایه حدود ۵.۴ میلیارد دلاری به پایان رساند و انتظار می‌رود از نظر سرمایه‌ای وضعیت خوبی داشته باشد. این شرکت نیز قیمت محصولات خود را از اول ژوئن ۲۰۲۲ افزایش داده است. اما این تنها اظهارات خبرساز ماسک نیست. ماسک چندین سال است که می‌گوید مشکلات تکنولوژی خودران را حل می‌کند و به‌تازگی نیز این اظهارات را تکرار می‌کند اما به نظر می‌رسد خوش‌بینی او بسیار سریع‌تر از سرعت بهبود سیستم خودران تسلا توسط مهندسان است.

البته ماسک در مصاحبه اخیر او خاطرنشان می‌سازد حل مشکلات خودران کامل تفاوت بین تسلای با ارزش و تسلای بی‌ارزش خواهد بود. ماسک شاید اخیراً با تمرکز روی روبات انسان نمای خود برخی طرفداران و سرمایه‌گذاران تسلا را ناامید کرده باشد اما همچنان تأکید دارد روی حل مشکلات خودران کامل تمرکز می‌کند. ماسک بر تمرکز اصلی تسلا روی حل مشکلات این تکنولوژی تأکید می‌کند. احتمالاً می‌دانید که تسلا در حال تست سیستم خودران کامل بتا در معابر عمومی بوده است. این خودروساز شاید بیش از ۱۰۰ هزار مالک تست کننده تکنولوژی موردبحث را در دنیای واقعی داشته باشد. در واقع ماسک اخیراً گفته بود تسلا ۱۰۰ هزار تست کننده بتا را افزوده است و قبلاً نیز به همین میزان تست کننده اشاره کرده بود بنابراین جمع تست کننده‌ها می‌تواند ۲۰۰ هزار نفر باشد. او در مصاحبه خود می‌گوید:

تمرکز اصلی ما روی حل مشکلات خودران کامل است که ضروری محسوب می‌شود. این تکنولوژی واقعاً تفاوت بین تسلای با ارزش با تسلای بی‌ارزش را نشان می‌دهد

این اظهارات زمانی منتشر می‌شوند که ارزش سهام تسلا بسیار کمتر از روزهای درخشانش است. علیرغم اینکه تسلا موفق‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی در دنیا به حساب می‌آید و یکی از معدود خودروسازانی است که به‌صورت موفقیت‌آمیزی از بحران‌های کرونا و کمبود چیپ ها جان سالم به در برده است اما ارزش سهام این خودروساز کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. آیا تسلا خواهد توانست مشکلات خودران کامل را حل کند؟ این اتفاق می‌توان تا پایان سال جاری رخ دهد؟ نظر شما چیست؟

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.