ایران، بزرگ‌ ترین بازار خودروهای چینی در سال ۲۰۱۴

ایران، بزرگ‌ترین بازار خودروهای چینی در سال ۲۰۱۴

علیرغم تمامی حرف و سخن‌هایی که در جای‌جای جامعه‌مان برعلیه خودروهای چینی گفته و یا شنیده می‌شود، فروش آن‌ها در سرزمین مان به نحو اعجاب‌آوری در حال افزایش است، شاید این امر را بتوان از شگفتی‌های تاریخ برشمرد که در اقلیمی که در آن کمابیش حال و هوای نسبتاً منفی نسبت به ساخته‌های چینی حاکم است، فروش خودروهای این کشور تنها در عرض یک سال به بیش از ۲ برابر آن افزایش یابد.

بنابر گزارشی که چند روز پیش در سایت «CHINAAUTOWEB» چین انتشار یافته و برگردان آن در اینجا تقدیمتان می‌شود، ایران به لحاظ عددی، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده خودروهای چینی در سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی گردیده است. مهم علل ایجاد این وضع را نیز می‌توان ناشی از بی‌اعتنایی خودروسازان داخلی به مقوله‌هایی همچون طراحی، تنوع و نیز مشتری مداری و حتی کیفیت دانست، البته تمامی این‌ها بخشی از مواردی است که چینی‌ها در آن از ما پیشی گرفته‌اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!

بنا به آمار اداره گمرکات چین، صادرات خودروهای این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به سال پیش از آن، ۲.۸ درصد افت نموده و به ۸۹۷,۰۰۰ دستگاه کاهش یافته است. با این حال، ارزش دلاری این حجم از صادرات افزایش یافته و با ۴.۶ درصد رشد به ۱۲.۵۳ میلیارد دلار بالغ گردیده است. بهای متوسط خودروهای صادر شده نیز ۱۳,۹۶۷ دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی ۷.۷ درصد افزایش یافته است.

خودروهای سواری با تعداد ۳۷۱,۰۰۰ دستگاه،۴۱.۳ درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. بهای میانگین خودروهای سواری چینی هم معادل ۷,۹۰۸ دلار آمریکا بوده است.۳۳ درصد از صادرات نیز شامل خودروهای باری و تجاری (تراک ها) و ۱۱ درصد هم به مینی ون‌ها اختصاص یافته است و مابقی هم به خودروهای دیگر. در مجموع صادرات خودروهای سواری به لحاظ تعداد، رشد منفی ۱۲.۵ درصد و از نظر ارزش دلاری، افت ۵.۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۳ تجربه نموده است که بین وسایل نقلیه صادراتی از همه بالاتر است اما از سوی دیگر، خودروهای SUV (4WD) ساخت این کشور هم بیشترین رشد را در بین وسایل نقلیه صادراتی تجربه نموده‌اند که به لحاظ تعداد ۷۰.۹ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۸۷.۳ درصد بوده است.

۸۷.۵ درصد از حجم کل صادرات خودروهای چینی روانه بازارهای کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین گردید. در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایران با پیشی گرفتن از الجزایر به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای چینی در خارج از مرزهای چین شناخته شد. فروش خودروهای چینی در این ایران با ۱۱۳ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۳ به ۱۰۹,۰۰۰ دستگاه افزایش یافت.

بزرگ‌ترین بازارهای صادراتیتعداد (دستگاه)رشد عددی نسبت به پارسال (%)ارزش صادرات (میلیون دلار)رشد به لحاظ ارزش نسبت به پارسال (%)میانگین بهای وسیله نقلیه (دلار)
ایران۱۰۹,۰۰۰۱۱۳.۸۱,۰۶۰۱۱۵.۲۹,۵۶۹
منطقه ASEAN۸۳,۰۰۰۲۵.۷۱,۷۴۰۱۲.۳۲۰,۹۳۴
الجزایر۸۲,۰۰۰-۲۹.۵۸۵۰۲.۶۱۰,۴۶۰
روسیه۶۲,۰۰۰-۳۱۷۲۰-۲۳.۸۱۱,۷۰۵
مصر۵۳,۰۰۰۴۹.۸۳۱۰۵۳.۷۵,۸۶۷
کلمبیا۴۷,۰۰۰۲۵.۳۳۳۰۲۲.۲۷,۰۶۷
شیلی۴۰,۰۰۰-۴۹.۴۳۴۰-۴۹.۱۸,۵۸۶
عربستان سعودی۳۱,۰۰۰۳۰.۸۶۹۰۴۹.۶۲۲,۲۴۷
ونزوئلا۳۱,۰۰۰۴۰.۵۶۱۰۱۰۲.۴۱۹/۷۹۰
ویتنام۳۱,۰۰۰۷۶.۳۶۱۰۹۸.۴۱۹,۷۷۹

در جدول ذیل میزان فروش خودروهای چینی را در بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی آن، مشاهده می فرمایید.

توضیح: منطقه ASEAN (آسه آن) شامل کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند، سنگاپور، برونئی، لائوس، میانمار، کامبوج و ویتنام می‌گردد که در جدول فوق نام کشور ویتنام جداگانه ذکر شده است.

همان‌طور که در جدول ملاحظه می‌کنید، ایران از رشد حیرت‌آوری در زمینه واردات خودروهای چینی برخوردار بوده است و مکان نخست جدول را چه به لحاظ تعداد و چه از نظر درصد رشد به خود اختصاص داده است. پس از آن کشورهایی همچون مصر و ویتنام و نیز ونزوئلا و عربستان سعودی بیشترین رشد را به لحاظ تعداد به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین افت هم مربوط به کشورهای شیلی و روسیه بوده است. از لحاظ ارزش دلاری هم کشورهای منطقه ASEAN بالاترین مکان جدول را از آن خود نموده‌اند.

در خاتمه می‌توان گفت که در سال ۲۰۱۴ میلادی، بازار ایران به لحاظ تعداد ۱۲.۱۵ درصد و از نظر ارزش دلاری، ۸.۵ درصد از کل صادرات خودرویی چین را به خود اختصاص داده است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.