اولین تجربه رانندگی با پژو ۴۰۸ جدید، تلفیق سدان و کراس‌اوور

اولین تجربه رانندگی با پژو ۴۰۸ جدید، تلفیق سدان و کراس‌اوور

پژو همیشه تمایل زیادی به ساخت خودروهای غیرمتعارف داشته است و بنابراین شاید ۴۰۸ جدید نباید خیلی غافلگیرکننده به نظر برسد. پژو این مدل را یک خودروی فست‌بک سگمنت C می‌داند اما ۴۰۸ در ظاهر شبیه یک لیفت‌بک پنج‌در با فرم سه جعبه‌ای سدان مانند و ارتفاعی بلند مشابه کراس‌اوورها به نظر می‌رسد که روکش‌های پلاستیکی بدنه ویژگی‌های ظاهری آن را تکمیل کرده‌اند. شاید ظاهر این خودرو برای همه جذاب نباشد اما باید قبول کرد که چیز قابل‌توجه و متمایزی است.

در داخل خودرو شاهد کابینی شبیه ۳۰۸ هستیم زیرا ۴۰۸ قطعات مشترک زیادی با برادر کوچک‌تر خود دارد. این یعنی در اینجا هم سرنشینان از فضایی شیک با داشبوردی بهره‌مند می‌شوند که به سمت راننده زاویه دارد. نمایشگر مرکزی جدیدترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی پژو را ارائه می‌کند که هرچند هنوز هم پاسخگویی برخی رقبا را ندارد اما بسیار بهتر از قبل شده و چیدمان خوب و کاربرپسندی دارد.

زیر این نمایشگر هم پانلی لمسی و قابل تنظیم وجود دارد که امکان دسترسی به همهٔ عملکردها را با یک انگشت فراهم می‌کند. در اینجا بهتر است یک میانبر هم برای کنترل سیستم تهویه قرار دهید زیرا متأسفانه کنترل این سیستم نه توسط دکمه‌های فیزیکی بلکه از طریق نمایشگر لمسی صورت می‌گیرد. در داخل ۴۰۸ همان طراحی آشنای i-Cockpit پژو با غربیلک فرمان کوچکی به چشم می‌خورد که صفحه آمپر در بالای آن قرار دارد. کمی طول می‌کشد تا به این نوع طراحی عادت کنید زیرا بسیاری از رانندگان باید غربیلک فرمان را بسیار پایین‌تر جایی که به آن عادت دارند قرار دهند تا دید واضحی به صفحه آمپر دیجیتالی داشته باشند.

این یک صفحه‌نمایش ۱۲.۴ اینچی است که از دو نمایشگر روی هم تشکیل شده تا نمایی سه‌بعدی ایجاد کند. این صفحه آمپر عالی به نظر می‌رسد و اطلاعات زیادی مثل یک انیمیشن جذاب برای نمایش جریان انرژی قوای محرکهٔ هیبریدی ارائه می‌کند. فاصلهٔ محوری کشیده‌تر ۴۰۸ یکی از انتقادات اصلی ما به ۳۰۸ یعنی فضای پای اندک عقب را برطرف کرده است. انتهای کشیدهٔ خودرو نیز باعث افزایش فضای صندوق بار شده است که در نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی ۴۷۱ لیتر و در نسخه‌های بنزینی ۵۳۶ لیتر حجم دارد.

خودروی آزمایشی ما از نوع پلاگین‌هیبریدی ۲۲۵ اسب بخاری در تیپ GT است. قوای محرکهٔ این نسخه از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی توربو، یک موتور الکتریکی و یک پکیج باطری ۱۴.۲ کیلووات ساعتی تشکیل شده که امکان پیمودن ۶۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. متأسفانه اما همان‌طور که در ۳۰۸ متوجه شده بودیم، این قوای محرکه مشکلاتی دارد. اول اینکه هرگز آن‌قدر که انتظار می‌رود سریع احساس نمی‌شود و شتاب صفرتاصد آن فقط ۰.۱ ثانیه از نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی ارزان‌تر ۱۸۰ اسب بخاری سریع‌تر است.

علاوه بر این، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم با پاسخ‌های کند به فشردن میدونی گاز و عملکرد ضعیف در سرعت‌های پایین، تنبل به نظر می‌رسد. قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی پژو همچنین در مدیریت انتقال بین موتورهای بنزینی و الکتریکی عملکرد خیلی نرمی ندارد. بااین‌حال، حداقل بخش درون‌سوز این قوای محرکه نرم و روان کار می‌کند. هرچند در دورهای بالا سروصدایی از این پیشرانه بلند می‌شود اما کابین ۴۰۸ به‌خوبی سرنشینان را از اکثر سروصداهای مزاحم محفوظ نگه می‌دارد و با اینکه در سرعت‌های بزرگراهی صدای باد و جاده به گوش می‌رسد اما به‌طورکلی، ۴۰۸ خودروی ساکتی است.

این محصول جدید پژو همچنین با کمک‌فنرهایی که به‌طور ماهرانه‌ای مشکلات جاده را جذب می‌کند، سواری راحتی دارد. به گفتهٔ پژو، ۴۰۸ قرار نیست خودروی کاملاً اسپرتی باشد اما برای کسانی در نظر گرفته شده که می‌خواهند از رانندگی لذت ببرند. وقتی به جاده‌های پرپیچ‌وخم می‌رسیم، این موضوع خود را نشان می‌دهد. در این جاده‌ها، ۴۰۸ بدون اینکه واقعاً هیجان‌انگیز باشد، تا حدودی لذت‌بخش است. خودرو وزن باطری‌های خود را به‌خوبی پنهان می‌کند و با اشتیاق قابل‌قبولی تغییر جهت می‌دهد. البته فاصلهٔ محوری کشیده‌تر بدین معنا است که شاید به‌اندازهٔ ۳۰۸ چابک نباشد اما این با احساس پایداری بیشتر در سرعت‌های بالا جبران می‌شود.

در این ماشین بادی‌رول به‌خوبی مهار شده و هرچند جلوی خودرو خیلی راحت دچار کم‌فرمانی می‌شود اما می‌توان رینگ‌های ۲۰ اینچی با لاستیک‌های پهن‌تر را سفارش داد که هرچند کمی از راحتی سواری را قربانی می‌کند اما در عوض چسبندگی بیشتری را فراهم خواهد کرد. انتظار می‌رود پرفروش‌ترین نسخهٔ ۴۰۸ در بریتانیا همین مدل پلاگین‌هیبریدی ۲۲۵ اسب بخاری در تیپ GT باشد ولی از دید ما نسخهٔ ارزان‌تر ۱۸۰ اسب بخاری می‌تواند گزینهٔ بهتری باشد. علاوه بر این، با انتخاب تیپ Allure که هنوز هم تجهیزات زیادی را ارائه می‌کند، می‌توان قیمت خودرو را بازهم کاهش داد.

جمع‌بندی

پژو ۴۰۸ که از ویژگی‌های مناسب مدل کوچک‌تر ۳۰۸ استفاده کرده و آن‌ها را پکیج کاربردی‌تر و شیک‌تری ارائه می‌کند، جایگزین جذابی برای هاچ‌بک‌های خانوادگی سنتی است اما طراحی کابین i-Cockpit هنوز برای همه مناسب نخواهد بود و از دید ما، ۴۰۸ با پیشرانه‌ای غیر از نمونهٔ پلاگین‌هیبریدی ۲۲۵ اسب بخاری خودروی بهتری خواهد بود. به‌طورکلی، برای کسانی که ظاهر ۴۰۸ را می‌پسندند و با قیمت آن مشکلی ندارند، این خودرو چیزی متفاوتی از ۳۰۸ را ارائه می‌کند که ارزش توجه را خواهد داشت.

مشخصات فنی

۲۰۲۲ Peugeot 408

پیشرانه۱.۶ لیتری توربو هیبریدی
قدرت۲۲۵ اسب بخار
گشتاور۳۶۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۷.۸ ثانیه
حداکثر سرعت۲۳۵ کیلومتر بر ساعت
برد الکتریکی۶۵ کیلومتر
قیمت۴۳,۲۰۰ هزار پوند
امتیاز۴.۰ از ۵

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
10 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.