اولین تجربه رانندگی با مزدا MX-5 فیس‌لیفت ۲۰۱۸

اولین تجربه رانندگی با مزدا MX-5 فیس‌لیفت ۲۰۱۸

در طول عمر تقریباً ۳۰ ساله‌ی مزدا MX-5 تنها شاهد تولید ۴ نسل از این رودستر دوست داشتنی بوده‌ایم. مزدا تنها در مواقع ضروری اقدام به ایجاد تغییرات در خودروی دونفره‌ی خود کرده و این دقیقاً همان کاری است که درباره چهارمین نسل MX-5 که در سال ۲۰۱۵ عرضه شده رخ داده است. این خودرو هم‌اکنون فیس لیفت شده اما جدای از قرار گرفتن یک دوربین کوچک در سپر عقب هیچ تفاوتی با مدل پیشین دیده نمی‌شود.

همانند روش سنتی مزدا اصلاحات صورت گرفته اکثر به زیر بدنه مربوط می‌شوند و اکثراً نیز بر پایه بازخوردهای به دست آمده از مشتریان اعمال شده‌اند بنابراین نگه‌دارنده‌های فنجان که قبلاً می‌توانستند به کنسول مرکزی متصل شوند و احتمال شکستن آن‌ها وجود داشت هم‌اکنون قوی‌تر شده‌اند. همچنین یک دوربین دنده‌عقب وجود دارد که برای پارک خودرو به درد می‌خورد. این دوربین در تریم جدید و پرچم‌دار GT اسپورت Nav+ به‌صورت استاندارد وجود دارد. همچنین این نسخه از اپل کارپلی و اندروید اتو نیز سود می‌برد. حتی گزینه‌ی سقف قهوه‌ای هم برای مدل‌های کانورتیبل وجود دارد که ظاهر جذاب‌تری را برای یک خودروی اسپورت سنتی به ارمغان می‌آورد.

اگر این‌ها برای شما کافی نیستند پس باید گفت شاخصه‌های کاربردی دیگری هم وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به صندلی‌ها و درب‌هایی اشاره کرد که عملکرد نرم‌تر و روان‌تری داشته و البته نباید از ستون فرمان تلسکوپی غافل شد که برای اولین بار در چهارمین نسل MX-5 بکار رفته است. مدل قبل از فیس لیفت MX-5 برای رانندگان قدبلند خیلی جالب نبود زیرا فرمان به پاهای آن‌ها برخورد می‌کرد اما هم‌اکنون تنظیمات بهتری برای فرمان وجود دارد.

شاید موضوع سورپرایز کننده این باشد که تغییرات اعمال شده اکثراً ناموفق جلوه می‌کنند. نگه‌دارنده‌ی فنجان جدید و یا باز و بسته شدن نرم‌تر درب‌ها را اصلاً نمی‌شود حس کرد. به همین منوال دوربین دنده‌عقب نیز به گونه‌ای است که عملکرد جالبی نداشته و وجود آن در چنین خودروی کوچکی اصلاً ضروری به نظر نمی‌رسد.

مورد بدتر اینکه خریداران اروپایی به‌صورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده خواهند کرد درحالی‌که این دو مورد در بازار بریتانیا آپشنی ۳۵۰ پوندی هستند. همچنین سقف قهوه‌ای‌رنگ نیز در این بازار در دسترس نیست؛ اما بریتانیایی‌ها شانس بیشتری برای بهره بردن از نسخه‌های سفارشی MX-5 دارند.

طیف سیستم‌های ایمنی محصول اسپورت و پرطرفدار مزدا نیز به‌روز شده است. این خودرو دارای سیستم ترمز شهری هوشمند و تشخیص علائم ترافیکی و هشدار توجه راننده است. تریم های MX-5 فیس لیفت تغییری نداشته اما حرف پلاس به منظور نشان دادن هماهنگی MX-5 با استانداردهای آلایندگی جدید به این خودرو اضافه شده است؛ بنابراین این خودرو هم‌اکنون در نسخه‌های پایه‌ی SE+، میانی SE-L Nav+، اسپورت Nav+ و GT اسپورت Nav+ جدید عرضه می‌شود.

مدل‌های تارگا مانند RF نیز دارای همان تریم های یاد شده به جز مدل SE+ بوده و تنها با پیشرانه ۲ لیتری و گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه می‌شوند. با اضافه شدن تریم جدید GT اسپورت Nav+، قیمت مزدا MX-5 هم‌اکنون به محدوده خطرناک ۲۹۱۹۵ پوندی رسیده است.

اما اگرچه این تغییرات برای بهتر شدن خودرو بوده‌اند اما خبر مهم اینکه MX-5 هم‌اکنون قوی‌تر و آرام‌تر شده است. یک پیشرانه‌ی کاملاً جدید جایگزین نسخه ۲ لیتری ۱۵۸ اسب بخاری قبلی شده و خروجی آن ۱۸۱ اسب بخار است. این پیشرانه ۵ نیوتون متر گشتاور بیشتر در مقایسه با قلب آهنین قبلی داشته و محدوده‌ی آن از ۶۸۰۰ دور قبلی به ۷۵۰۰ دور افزایش یافته است.

قدرت بیشتر MX-5 فیس لیفت به خاطر دست‌کاری‌های زیادی به دست آمده که از جمله آن‌ها می‌توان به منیفولد ورودی بزرگ‌تر، فشار تزریق بیشتر و سیستم اگزوز جدیدی اشاره کرد که نه تنها عملکرد بهتری دارد بلکه صدای اگزوز اسپورت تری هم ایجاد می‌کند.

با قدم گذاشتن داخل این خودرو تنظیمات بیشتر ستون فرمان سریعاً به چشم می‌آید زیرا موقعیت رانندگی راحت‌تری را ایجاد می‌کند. با روشن کردن پیشرانه تفاوت کمی بین پیشرانه‌های جدید و قدیمی احساس خواهید کرد اما با دنده عوض کردن و سرعت گرفتن شاهد کیفیت بالای پیشرانه‌ی جدید خواهید بود.

مزدا ادعا می‌کند شتاب MX-5 فیس لیفت هشت‌دهم ثانیه بهبود یافته و حالا به ۶.۵ ثانیه رسیده است. نسخه‌ی کانورتیبل نیز شش دهم ثانیه سریع‌تر بوده و این موضوع هنگام استفاده از گیربکس اتوماتیک بهبود نیم ثانیه‌ای را نشان می‌دهد؛ اما در واقع پیشرانه‌ی جدید خیلی سریع حس نمی‌شود.

به لطف دور پیشرانه‌ی بیشتر مزدا MX-5 اشتیاق بیشتری به رسیدن به ردلاین نشان می‌دهد بنابراین طرفداران لذت بیشتری از فریادهای قلب تپنده‌ی خودرو خواهند برد. این پیشرانه تنفس طبیعی بوده و دور آن به‌صورت مداوم و پایدار بالا می‌رود. پیشرانه خیلی سریع حس نمی‌شود اما کاملاً سرزنده و هیجان‌انگیز است.

پیشرانه‌ی ۲ لیتری هنوز هم ۱۵۰۰ پوند گران‌تر از نمونه‌ی ۱.۵ لیتری است اما درحالی‌که خودروی قبل از فیس لیفت با پیشرانه‌ی کوچک‌تر همچون ستاره می‌درخشید اما این بار فاصله‌ی موجود کمتر شده زیرا پیشرانه ۲ لیتری را می‌توان بهتر دانست. این پیشرانه هم‌اکنون همانند مدل کم‌حجم‌تر قوی‌تر و مشتاق‌تر بوده اما خب پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری آرامش بیشتری مخصوصاً در هنگام سبقت‌گیری‌ها دارد.

جدای از پیشرانه‌ی جدید مزدا به دیگر بخش‌های خودرو دست نزده و بهترین کار را انجام داده است. هنوز هم ‌فرمانی را می‌بینیم که تیز و متوازن بوده و میدونی‌ها نیز در موقعیت فوق‌العاده‌ای قرار گرفته‌اند. گیربکس ۶ سرعته دستی این خودرو به خوبی با پیشرانه هماهنگ می‌باشد.

بهترین نسخه‌ی این خودرو از نظر ما همچنان مدل SE-L+ با دیفرانسیل لغزش محدود، صندلی‌های گرم شونده و صفحه‌نمایش ۷ اینچی است اما با پرداخت ۲۵۰۰ پوند دیگر به مدل اسپورت Nav+ می‌رسید که از سیستم تعلیق اسپورت، دامپرهای بیلشتین و شاخصه‌های لوکس بیشتر همچون صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی Bose و بسته‌ی ایمنی جدید مزدا سود می‌برد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت فاصله‌ی قیمتی دو نسخه یاد شده کاملاً توجیه‌پذیر است.

شما نخواهید توانست مزدا MX-5 2019 را از مدل‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ تشخیص دهید زیرا مزدا همچون همیشه تمرکز خود را زیر پوست خودرو گذاشته است. البته تغییرات رخ داده در کابین خیلی به چشم نمی‌آیند ولی ستاره‌ی واقعی پیشرانه‌ی جدید ۲ لیتری است که هیجان‌انگیز می‌باشد.

مشخصات مزدا MX-5 2.0 SE-L Nav+

  • قیمت: ۲۲۲۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۱ اسب بخار/۲۰۵ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۹ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.