اولین تجربه رانندگی با مرسدس C43 AMG جدید، جذابیتی که کوچک شد

اولین تجربه رانندگی با مرسدس C43 AMG جدید، جذابیتی که کوچک شد

از همان زمانی که شایعات استفاده از پیشرانهٔ چهار سیلندر در نسخه‌های پرفورمنس نسل جدید مرسدس بنز C کلاس مطرح شد، صدای اعتراض خیلی از طرفداران و علاقه‌مندان بلند شد و حالا که بالاخره پشت فرمان نسل جدید C43 AMG با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو بجای V6 توئین توربوی قبل نشسته‌ایم به نظر می‌رسد این اعتراضات به‌جا بوده‌اند. البته AMG از سال ۲۰۱۳ به تولید پیشرانه‌های چهار سیلندر می‌پردازد اما تاکنون این موتورها را به‌صورت عرضی در خودروهایی مثل A کلاس، CLA و GLA نصب می‌کرد درحالی‌که پیشرانهٔ چهار سیلندر C43 جدید به‌صورت طولی نصب شده است.

با نگاهی به گذشته نیز می‌توان دید که مرسدس حتی در یکی از اجداد مستقیم C43 هم از موتورهای چهار سیلندر استفاده کرده است. این خودرو سدان شیک ۱۹۰E است که در دههٔ ۸۰ در نسخه‌های ۲.۳ و ۲.۵ لیتری با سر سیلندر شانزده سوپاپ ساخت کاسورث تولید می‌شد؛ اما درحالی‌که موتور ۲.۵ لیتری کاسورث ۱۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ C43 جدید ۴۰۸ اسب بخار قدرت دارد؛ بنابراین، باید بیش از دو برابر خوب باشد، درست است؟

این پیشرانهٔ جدید جایگزین موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی نسل قبلی شده است و هرچند دو سیلندر و یک لیتر حجم کمتری دارد اما به لطف یک توربوشارژ پیشرفته با نیروی کمکی برقی قدرت بیشتری تولید می‌کند (البته گشتاور ۵۰۰ نیوتن متری این موتور از ۵۲۰ نیوتن متر قبل کمتر است). این توربوشارژر که توسط گرت ساخته شده است، به یک موتور برقی کوچک مجهز است که بین توربین و کمپرسور قرار گرفته و مستقیماً روی شافت عمل می‌کند. این موتور الکتریکی در زمانی که فشار گازهای اگزوز پایین است، توربو را به چرخش درمی‌آورد و موجب کاهش تأخیر می‌شود.

مثل مدل‌های قوی‌تر AMG، گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک C43 جدید هم برای بهبود واکنش بجای مبدل گشتاور به کلاچ تر مجهز شده است. سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد خودرو به‌صورت دائمی گشتاور را با نسبت ۳۱ به ۶۹ بین محورهای جلو و عقب توزیع می‌کند و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و کمک‌فنرهای تطبیقی هم هردو به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند. هرچند پیشرانهٔ C43 جدید پیچیده‌تر از نسل قبلی است اما جذابیت کمتری دارد و صدای آن دقیقاً همان چیزی است که از یک موتور چهار سیلندر انتظار می‌رود.

هرچند مرسدس با استفاده از سیستم صوتی خودرو اقدام به تقویت صدای پیشرانه کرده اما در مقایسه با محصولات قبلی AMG، موتور C43 حتی در زمانی که بشدت تحت‌فشار است هم ساکت‌تر بوده و در سرعت‌های بزرگراهی تقریباً صدایی از آن شنیده نمی‌شود. البته امکان شنیدن نالهٔ توربوشارژ در سرعت‌های پایین‌تر وجود خواهد داشت زیرا زمان پایین بودن دور پیشرانه، موتور الکتریکی اقدام به چرخاندن توربو می‌کند. به لطف این سیستم، واکنش پدال گاز حتی زمانی که آن را رها کنید و سپس به‌سرعت دوباره فشار دهید فوری بوده و هیچ تأخیری ندارد.

بااین‌حال، با وجود این توربوشارژر برقی، پیشرانهٔ جدید تمایلی برای دور گرفتن ندارد و در خودروی آزمایشی ما، موتور کمی قبل از رسیدن به ردلاین ۷ هزار rpm خود کات‌آف می‌کرد. همچنین هرچند گیربکس دنده‌ها را به‌آرامی و هوشمندانه تعویض می‌کرد اما هنگام تعویض دندهٔ دستی از طریق پدال‌های پشت فرمان، تأخیر قابل‌توجهی از خود نشان می‌داد. بااین‌حال، C43 جدید خودروی بسیار سریع و پویایی است و به لطف پاسخگویی یکنواخت پیشرانه، هنگامی‌که سخت تحت‌فشار قرار گیرد احساس کمبود قدرت نخواهد داشت.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۴.۶ ثانیه‌ای اعلامی AMG برای این خودرو تقریباً محافظه‌کارانه است زیرا ما با نسل قبلی C43 ظرف تنها ۴.۱ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیدیم و این در حالی است که نسل جدید به لانچ کنترل هم مجهز شده است. همچنین به گفتهٔ AMG، این سدان اسپرت جدید حدود ۶۰ کیلوگرم سبک‌تر شده و کاهش وزن دماغه به خاطر پیشرانهٔ کوچک‌تر که باعث اشتیاق بیشتر خودرو برای پیچیدن می‌شود نیز هنگام رانندگی کاملاً مشهود است.

همان‌طور که از یک AMG انتظار می‌رود، فرمان پذیری C43 خوب است و بازخورد بیشتری نسبت به C کلاس معمولی ارائه می‌کند. چسبندگی خودرو نیز چشمگیر است و لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ۴S نمونهٔ آزمایشی ما در هردو مسیر خشک و خیس چسبندگی خوبی را فراهم می‌کردند. هرچند سامانهٔ چهارچرخ محرک گشتاور بیشتری را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد اما هندلینگ C43 خیلی شبیه به خودروهای محرک عقب نیست و حتی در پیچ‌های تند نیز با چسبندگی و ثبات بالایی به‌پیش می‌رود.

صرف‌نظر از اینکه کدام حالت رانندگی برای تنظیم کمک‌فنرهای تطبیقی انتخاب شود، سواری این سدان جدید آلمانی در سرعت‌های پایین سفت است هرچند که خودروی آزمایشی ما روی بزرگ‌ترین رینگ‌های قابل سفارش (۲۰ اینچی) قرار داشت. به‌طورکلی، نسل جدید C43 از لحاظ دینامیک رانندگی به شخصیت باثباتی که از آئودی S4 انتظار داریم نزدیک‌تر است تا پیشینیان هیجان‌انگیزتر خود. البته به نظر می‌رسد مرسدس قصد داشته فضای زیادی را برای مدل قوی‌تر C63 که به‌زودی با نسخهٔ قوی‌تری از همین موتور ۲ لیتری به همراه سیستم هیبریدی معرفی خواهد شد باقی بگذارد و به همین دلیل C43 را محدود کرده است.

نسل جدید C43 مثل C کلاس معمولی از کابین خوش‌ساختی با تکنولوژی‌های استاندارد سطح بالایی بهره می‌برد. البته سیستم‌عامل MBUX که از طریق نمایشگر مرکزی بزرگ ۱۲.۳ اینچی ارائه می‌شود در این کلاس بهترین نیست و استفاده از چهارپره و دو کنترلر دایره‌ای برای قرار دادن تمام کنترل‌ها روی غربیلک فرمان هم ایدهٔ خوبی به نظر نمی‌رسد اما بدون شک خریداران به‌سرعت به کنترل عملکردهای پراستفادۀ خودرو عادت خواهند کرد. یک تصمیم عجیب در ارگونومی این خودرو اما نصب دسته برف‌پاک‌کن و دسته‌راهنما در سمت چپ و قرار گرفتن شیفتر گیربکس دقیقاً با همان شکل در سمت راست است که قطعاً برای تمام کسانی که از دسته‌های معمول استفاده کرده‌اند باعث سردرگمی خواهد شد.

درمجموع به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت هرچند کوچک‌سازی پیشرانهٔ C43 جدید به قیمت کاهش پرفورمنس آن تمام نشده اما مطمئناً چیزی هم به تجربهٔ رانندگی این خودرو اضافه نکرده است. همچنین وقتی این سدان مرسدس در برابر رقیب اصلی خود یعنی ب‌ام‌و M340i با پیشرانهٔ بزرگ‌تر و جذاب‌تر شش سیلندر قرار می‌گیرد شرایط بدتر می‌شود. البته C43 قدرت بیشتری نسبت به رقیب باواریایی دارد اما به نظر می‌رسد پیشرانهٔ کوچک‌شدهٔ آن پاسخ به سؤالی است که هنوز پرسیده نشده است.

مشخصات فنی

Mercedes-AMG C43 2023
پیشرانه۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت۴۰۸ اسب بخار
گشتاور۵۰۰ نیوتن متر
گیربکس۹ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶۴.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۲.۴ ثانیه
حداکثر سرعت۲۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۱۰.۷ لیتر ترکیبی
طول۴,۷۹۰ میلی‌متر
عرض۱,۸۲۳ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۵۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۸۶۵ میلی‌متر
وزن۱۷۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار۳۴۰ لیتر
ظرفیت سرنشین۵ نفر
قیمتحدود ۶۳ هزار دلار

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.