اولین تجربهٔ رانندگی با جی‌ام‌سی هامر EV، هیولای شگفت‌انگیز!

اولین تجربهٔ رانندگی با جی‌ام‌سی هامر EV، هیولای شگفت‌انگیز!

وقتی جنرال موتورز برنامه‌های خود برای احیای هامر را اعلام کرد، اکثر علاقه‌مندان به پیکاپ غافلگیر شدند اما آیا یک خودروی الکتریکی می‌تواند شهرت هامر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تواناترین پیکاپ‌های دنیا را زنده کند؟ پس از ۳۰ دقیقه رانندگی با هامر EV ادیشن وان هنوز به‌طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم بله اما کاملاً تحت تأثیر این هیولای برقی قرار گرفتیم. پیکاپ الکتریکی هامر ۴۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد که این به خاطر فریم بزرگ و پکیج عظیم ۲۰۰ کیلووات ساعتی باطری‌های اولتیوم آن است. این باطری‌ها بخش مهمی از شاسی خودرو هستند که ترکیبی از ساختار بدنه روی شاسی و ساختار یکپارچه محسوب می‌شود؛ یعنی در این ماشین یک شاسی و یک بدنه وجود دارد اما آن‌ها به شیوهٔ معمول ساختار بدنه روی شاسی از هم جدا نیستند.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، در این آزمایش که به دعوت جنرال موتورز در مقر آزمایشی اختصاصی این شرکت برگزار شد، ما پشت نسخهٔ ادیشن وان هامر نشستیم که تنها ۱۰ دقیقه پس‌ازاینکه پذیرش سفارشات خرید آن در اکتبر ۲۰۲۰ باز شد، کل آن به فروش رسید. البته بعد از تکمیل تولید ادیشن وان، جنرال موتورز تولید نسخه‌های پایین‌تر هامر را آغاز خواهد کرد. بعد از ادیشن وان، گران‌ترین نسخه EV3X است که در پاییز ۲۰۲۲ با قیمت ۱۰۰ هزار دلار به بازار می‌آید. سپس در بهار ۲۰۲۳ مدل EV2X با قیمت ۹۰ هزار دلار و در بهار ۲۰۲۴ مدل EV2 با قیمت ۸۰ هزار دلار ارائه خواهند شد. البته برخلاف هامر قبلی، این هامر الکتریکی یک برند مستقل نیست و از طریق نمایندگی‌های جی‌ام‌سی به فروش می‌رسد.

آزمایش ما شامل ۳۰ دقیقه رانندگی ترکیبی در جاده و آفرود بود. هامر EV پنج حالت رانندگی مختلف شامل معمولی، آفرود، تراین، یدک کشی و حالت من دارد که آخری اجازه می‌دهد راننده مواردی مثل توزیع گشتاور، فرمان گیری چهارچرخ، ارتفاع از زمین، کمک‌فنرها، میدونی گاز، سیستم احیای انرژی ترمزها و سیستم پخش صدا در داخل را به دلخواه خود تنظیم کند. در طول آزمایش توانستیم یک خزش کوتاه روی صخره داشته باشیم که حدود ۱۵ متر طول و چند تخته‌سنگ بزرگ داشت اما هامر بدون هیچ فشار یا مشکلی از این مسیر عبور کرد.

همان‌طور که از پیکاپی با بیش از ۴ تن وزن انتظار می‌رود، هامر EV بسیار بزرگ است و هرچند طول آن از یک پیکاپ یک تنی سنتی مثل جی‌ام‌سی سی‌یرا بیشتر نیست اما عرض ۲,۲۰۲ میلی‌متری آن بسیار از ۲,۰۶۲ میلی‌متر سی‌یرا بیشتر است و وقتی وارد کابین آن می‌شوید واقعاً می‌توانید این عرض بیشتر را حس کنید. به همین دلیل، خودرو از پشت فرمان بسیار عظیم به نظر می‌رسد اما سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب کمک می‌کند تا بسیار کوچک‌تر از چیزی که هست احساس شود. بدون این سیستم، دایرهٔ چرخش ۱۱.۲ متری هامر بیش از ۲ متر بیشتر می‌شد.

سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب یکی بزرگ‌ترین شگفتی‌های هامر محسوب می‌شود. این سیستم سه حالت مختلف بنام‌های خاموش، اتوماتیک و کراب‌واک (CrabWalk) دارد. در حالت اتوماتیک، در سرعت‌های پایین چرخ‌های عقب در جهت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخند تا به قدرت مانور خودرو در فضاهای تنگ کمک شود. سپس با افزایش سرعت، چرخ‌های عقب در همان جهت چرخ‌های جلو می‌چرخند. این سیستم در حالت‌های رانندگی مختلف هم رفتار متفاوتی دارد. به‌عنوان‌مثال، در حالت تراین، چرخ‌های عقب سریع‌تر فرمان می‌گیرند و مانور دهی با هامر را به لیفتراک شبیه می‌کنند. این انعطاف‌پذیری برای یک پیکاپ بسیار مهم است زیرا در پارکینگ‌ها و همین‌طور در آفرود وقتی قرار است با رانگلری که نزدیک به ۳۳ سانتی‌متر باریک‌تر است رقابت کنید، قدرت مانور بسیار حیاتی خواهد بود.

اما جالب‌ترین ویژگی این سیستم، حالت کراب‌واک است. این سیستم در سرعت زیر ۲۵ کیلومتر بر ساعت، چرخ‌های عقب را در همان جهت چرخ‌های جلو به میزان ۱۰ درجه می‌چرخاند و امکان حرکت مورب خودرو و قابلیت مانور بیشتر در شرایط سخت آفرود را فراهم می‌کند. کراب‌واک بسیار غیرطبیعی به نظر می‌رسد زیرا در این حالت خودرو واقعاً به پهلو حرکت می‌کند و این واقعاً من را تحت تأثیر قرار داد. البته این حالت فقط برای سرعت‌های پایین است تا خودرو را از شرایط سخت خارج کند و به همین دلیل، با افزایش سرعت به بیش از ۲۵ کیلومتر بر ساعت، زاویهٔ چرخ‌های عقب به‌آرامی صاف می‌شود.

هامر EV به یک سیستم دید اطراف بنام اولتراویژن با ۱۸ دوربین مجهز است که در آفرود بسیار مفید خواهد بود زیرا به راننده امکان دیدن زیر خودرو و دو طرف هر چهارچرخ را می‌دهد. این ویژگی هنگام خزیدن روی صخره‌ها بسیار مفید است زیرا امکان دیدن آسیب‌پذیرترین قسمت خودرو یعنی دیوارهٔ لاستیک‌ها را فراهم می‌کند. دوربین‌ها همچنین از قابلیت شستشو برای تمیز کردن لنز در مواقع موردنیاز هم برخوردار هستند که در آفرود اغلب نیاز می‌شود. هامر به سیستم ترمز ترکیبی هم مجهز است که در حالت تراین، هم از ترمزهای معمولی و هم از سیستم احیای انرژی ترمزها استفاده می‌کند تا قابلیت رانندگی با یک میدونی را فراهم کند. به لطف این ویژگی، رانندگی در مسیرهای ناهموار بسیار آسان خواهد بود زیرا خودرو با حالت رانندگی با یک میدونی کاملاً قابل‌کنترل است.

اما ویژگی‌های آفرودی هامر در اینجا به پایان نمی‌رسد زیرا جنرال موتورز این پیکاپ الکتریکی را به حالتی بنام استخراج هم مجهز کرده که فاصلهٔ خودرو از زمین را به ۴۰ سانتی‌متر افزایش می‌دهد و امکان عبور از روی موانعی با ارتفاع بیش از ۴۵ سانتی‌متر را فراهم می‌کند. همچنین پنج صفحهٔ محافظ مختلف هم از قسمت‌های زیرین خودرو در برابر آسیب محافظت می‌کنند. پیکاپ هامر در یدک کشی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به گفتهٔ مهندسان جنرال موتورز، همهٔ نسخه‌های آن توانایی بکسلی بیش از نیازهای آخر هفته (مثل قایق‌های بزرگ) خواهند داشت.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب هامر EV سیستم لانچ کنترل پیشرفتهٔ آن است که جنرال موتورز به‌طور مخفف آن‌را WTF می‌نامد. البته متأسفانه در روز آزمایش به خبرنگاران اجازه داده نشد که این سیستم را خودشان امتحان کنند و برای نشان دادن آن، مهندسان جنرال موتورز پشت فرمان نشستند اما خبرنگاران می‌توانستند روی صندلی شاگرد عملکرد WTF را ببینند. پس از فعال کردن این حالت، در ابتدا صندلی راننده می‌لرزد تا هشدار دهد که خودرو قرار است مثل موشک شلیک شود. سپس حدود ۲۰ ثانیه طول می‌کشد تا خودرو برای لانچ آماده شود.

WTF ارتفاع خودرو را ۵۱ میلی‌متر کاهش می‌دهد و باطری و دیگر قطعات الکترونیکی را در دمای مطلوب قرار می‌دهد. سپس صفحه‌نمایش می‌گوید اول میدونی ترمز و بعد گاز را تا انتها فشار دهید. حالا فقط کافی است پای خود را از روی میدونی ترمز بردارید تا خودرو شلیک شود. با این کار فقط به صندلی کوبیده نمی‌شوید بلکه احساس می‌کنید به آن چسبیده‌اید. چندی پیش من با تسلا مدل S دوربرد، ریویان R1T و لوسید ایر دریم ادیشن رانندگی کردم که همهٔ آن‌ها خودروهای الکتریکی فوق‌العاده سریعی هستند اما هامر EV سریع‌ترین لانچ را در بین همهٔ آن‌ها دارد. بله البته این پیکاپ غول‌پیکر در بین خودروهای مذکور سریع‌ترین نیست و حتی شاید از همهٔ آن‌ها کُندتر باشد اما هنگام آغاز حرکت از حالت سکون به‌اندازهٔ آن‌ها سریع احساس می‌شود.

روی جاده، هامر EV بسیار عریض و شبیه به هامر H1 احساس می‌شود و همهٔ سیستم‌های پیشرفته هم غیرممکن است که بتوانند عرض زیاد آن‌را مخفی کنند. البته به خاطر وزن و قدرت بالا، راننده هنگام رانندگی اعتمادبه‌نفس خواهد داشت و برای حفظ خودرو بین خطوط در بزرگراه هم نیاز چندانی به فرمان دادن نیست اما وقتی مجبور به چرخاندن فرمان شوید، بازخورد زیادی از آن نخواهید گرفت. البته از لاستیک‌های عظیم ۳۵ اینچی انتظار بازخورد هم نمی‌رود. بااین‌حال، سواری هامر کاملاً عالی است و دامپرهای تطبیقی و فنرهای بادی به‌خوبی وزن عظیم خودرو را کنترل می‌کنند.

قوای محرکهٔ سه موتوره با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۳۰ نیوتن متر گشتاور نیز موجب می‌شود این پیکاپ ۴ تنی خودرویی چابک و بسیار سبک‌تر از چیزی که هست احساس شود. به همین دلیل، پشت فرمان هامر از سرگرمی و جذابیت بی‌پایانی لذت خواهید برد و می‌توانید دوستان خود را با شتاب گیری‌های ناگهانی کمی اذیت کنید! پیکاپ هامر همچنین به‌صورت استاندارد به جدیدترین نسخهٔ سیستم خودران سوپر کروز جنرال موتورز هم مجهز است که در بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر از بزرگراه‌های آمریکای شمالی کار می‌کند و با قابلیت تغییر خط خودکار، توانایی عبور از ترافیک روان را دارد.

هنوز نمی‌توان کاملاً در مورد هامر EV قضاوت کرد زیرا به زمان بیشتری برای نشستن پشت فرمان آن نیاز داریم تا دراین‌باره اظهارنظر کنیم اما با توجه به چیزی که در این آزمایش کوتاه دیدیم، هامر یک خودروی الکتریکی فوق‌العاده قدرتمند با رانندگی واقعاً جذاب و سرگرم‌کننده است. در این ماشین همه‌چیز عالی به نظر می‌رسد و تا اینجای کار خیلی خوب است؛ بنابراین، اگر بخواهیم برداشت اولیهٔ خود از جی‌ام‌سی هامر EV را در یک کلمه توصیف کنیم، آن کلمه «شگفت‌انگیز» خواهد بود و فکر می‌کنیم خریدارانی که این پیکاپ را سفارش داده‌اند هم بسیار تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

مشخصات فنی

GMC Hummer EV 2022
قوای محرکه۳ موتوره الکتریکی
قدرت۱۰۰۰ اسب بخار
گشتاور۱۶۳۰ نیوتن متر
وزن۴۱۰۰ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶۳ ثانیه
باطری۲۰۰ کیلووات ساعت
بردبیش از ۵۶۰ کیلومتر
قیمت تست‌شده۱۱۲,۵۹۵ دلار

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.