اولین‌های فراری: پیشرانه‌های منحصربه‌فرد

اولین‌های فراری: پیشرانه‌های منحصربه‌فرد

جدیدترین ساخته‌ی فراری یعنی GTC4lusso شاید غیرعادی‌تر از چیزی باشد که در بدنه‌ی آن دیده می‌شود. برای اولین بار فراری پیشرانه‌ای ۸ سیلندر را در بخش جلوی یک کوپه با سقف ثابت قرار داده است که چنین امری غیرعادی‌تر از اوضاع کالیفرنیا T روباز و یا ۴۸۸GTB با پیشرانه در وسط است.

با وجود خودروسازی همچون فراری که محصولات خود را به تعداد محدود می‌فروشد و همچنین با چنین سابقه‌ی درخشانی، نمونه‌های برجسته‌ی فراوانی برای ذکر کردن وجود دارند. ما در آرشیو فراری گشتی زده تا اولین‌های این شرکت را بیابیم، از اولین پیشرانه ۱۲ سیلندر قرار گرفته در وسط خودرو تا اولین خودروی ۸ سیلندر پیشرانه وسط سقف باز ۲+۲.

  • خودروهای دونفره

۱۲ سیلندر قرار گرفته در جلو– ۱۶۶ Inter (1948)

به عنوان اولین خودروی جاده‌ای فراری تعجبی ندارد که این خودرو اولین‌های زیادی را عرضه کند. همانند همه‌ی فراری‌های اولیه پیشرانه‌ی خودرو در جلو قرار گرفته و نسخه‌ی ۱۲ سیلندر ۱۹۹۵ سی‌سی بود. این خودرو به‌صورت کوپه، اسپایدر و ۲+۲ در دسترس بود.

۱۲ سیلندر قرار گرفته در جلو- ۳۴۲ آمریکا (۱۹۵۱)

۳۴۲ آمریکای ۴.۱ لیتری اولین فراری پیشرانه جلویی بود که حجم پیشرانه‌ی بالاتر از ۳ لیتر داشت و با وجود باک سوخت ۱۰۵ لیتری محدوده‌ی حرکتی بالایی را برای سفرهای طولانی تأمین می‌کرد. این خودرو در فرم کوپه و کانورتیبل قابل سفارش بود.

۶ سیلندر قرار گرفته در وسط – دینو ۲۰۶ GT (1967)

دینو ۲۰۶ و بعدها ۲۴۶ تنها فراری‌های ۶ سیلندر بوده‌اند و هرگز نشان فراری را بر تن نکردند. هرچند این خودرو اولین ساخته‌های پیشرانه وسط فراری نبودند.

۸ سیلندر قرار گرفته در وسط – ۳۰۸ GTB و GTS (1975 و ۱۹۷۷)

با فاصله‌ی زمانی دوساله دو مدل ۳۰۸ اولین خودروی ۸ سیلندر پیشرانه وسط دونفره بودند. مدل‌های اولیه توانایی تولید قدرت ۲۵۲ اسب بخار از پیشرانه‌ی ۳ لیتری را داشتند.

۱۲ سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف بسته – ۳۶۵ P Speciale (1966)

شاید فکر کنید که دینو ۲۰۶ اولین فراری پیشرانه وسط بوده اما در واقع این ۳۶۵ P بوده که یک سال قبل این عنوان را به دست آورده است. پیشرانه‌ی این خودرو از نوع ۱۲ سیلندر ۴.۴ لیتری بوده و دارای سه صندلی است که راننده همانند مک لارن F1 در مرکز خودرو می‌نشیند.

۱۲ سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف باز – F50 (1995)

باورکردنی نیست که تا قبل از سال ۱۹۹۵ فراری پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر قرار گرفته در میانه‌ی خودرو را در مدلی روباز بکار نبرده باشد. از همه‌ی موارد ذکر شده بهتر اینکه باید از صدای پیشرانه‌ی ۴.۷ لیتری آن نهایت لذت را برد.

  • خودروهای ۴ نفره

۸ سیلندر قرار گرفته در جلو، سقف بسته – فراری GTC4Lusso T (2016)

جدیدترین ساخته‌ی فراری اولین مدلی است که سقف ثابت را با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر قرار گرفته در بخش جلویی ترکیب کرده است. همچنین این خودرو از معدود مدل‌های فراری است که دو پیشرانه‌ی متفاوت را با یک استایل بدنه عرضه می‌کند؛ و همچنین اولین خودرویی است که دو پیشرانه‌ی ۸ و ۱۲ سیلندر را با همان بدنه ارائه می‌دهد.

۸ سیلندر قرار گرفته در جلو، سقف باز – فراری کالیفرنیا (۲۰۰۸)

کالیفرنیا که اخیراً به توربو نیز مجهز شده اولین ساخته‌ی فراری است که پیشرانه‌ی ۸ سیلندر را در دماغه‌ی خود جای داده و همچنین ۴ نفره است. متأسفانه احتمال اینکه این خودرو به عنوان یکی از کلاسیک‌ترین فراری‌های تاریخ به یاد آورده شود کم است.

۱۲ سیلندر قرار گرفته در جلو، سقف بسته – ۱۶۶ Inter 2+2 (1948)

اینجا به روزهای اولیه‌ی فراری باز می‌گردیم. این خودرو که در فرم ۲+۲ در دسترس بوده اولین فراری ۴ نفره ای است که از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر در بخش جلویی استفاده کرده و همچنین کاکپیتی بسته داشته است.

۸ سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف بسته – دینو ۳۰۸ GT4 (1973)

و همه‌ی ما آرزو داریم که به دهه‌ی ۷۰ میلادی بازگردیم و خودروهایی نظیر دینو را ببینیم. این خودرو جانشین ۲۴۶ شده و دارای دو سیلندر بیشتر و بدنه‌ی گوشه‌دار برتونه بوده و دو صندلی کوچک نیز پشت راننده و سرنشین جلویی قرار داده شده است.

۸ سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف باز – Mondial کابریولت (۱۹۸۳)

این خودرو از مدل‌های برجسته‌ی فراری نیست اما اولین‌هایی را برای خریداران به همراه داشت. توانایی حمل ۴ نفر به همراه پیشرانه‌ای ۸ سیلندر که نیروبخش این کانورتیبل بود.

منبع: evo

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.