انتقاد تند و تیز «پاول دورف» از واتساپ؛ در ده سال یک روز ایمن هم نداشتید

انتقاد تند و تیز «پاول دورف» از واتساپ؛ در ده سال یک روز ایمن هم نداشتید

در پی کشف یک آسیب پذیری خطرناک در واتس‌اپ طی هفته گذشته، بنیانگذار تلگرام هشدار داد که این مورد آخرین نقص امنیتی این پیام‌رسان یا بدترین آنها نخواهد بود.

دورف: آنها باید روششان را از اساس تغییر دهند

پاول دورف با انتشار پستی تحت عنوان «چرا واتس اپ هرگز ایمن نخواهد بود» به صف منتقدانی پیوسته که ضعف های امنیتی واتس‌اپ و به ویژه جدیدترین مورد که تمامی محتوای کاربر را در دسترس هکرها قرار می دهد، به باد انتقاد گرفته اند.

به گفته دورف تاریخچه واتس‌اپ از ابتدای ارائه آن بدون رمزنگاری پیام ها تا چالش های امنیتی که به طرز عجیبی ظاهرا برای نظارت طراحی شده‌اند، آکنده از نقص امنیتی است و این سرویس طی ده سال گذشته حتی یک روز هم ایمن نبوده است.

کمپانی تحت نظر فیسبوک یک هفته پس از شناسایی مشکل امنیتی وصله ای را برای رفع آن ارائه کرد اما دورف حتی به این روند کاری هم تاخته است:

هربار که واتس اپ ناچار به رفع آسیب پذیری حیاتی می شود، یک مشکل دیگر سر بر می آورد. تمام این چالش های امنیتی برای نظارت [بر کاربران] مناسبند و طراحی و کارکرد آنها به بک‌دور شباهت دارد.

وی بر این باور است که این پیام رسان تا زمانی که نحوه کارکردش را از اساس تغییر ندهد، هرگز ایمن نخواهد بود.:

واتس اپ برای تبدیل شدن به یک سرویس مطلوب از نظر حریم خصوصی باید ریسک از دست دادن بازار و در افتادن با مقامات آمریکا را به جان بخرد اما به نظر نمی رسد آمادگی این کار را داشته باشند.

پاول دورف قبل از تلگرام شبکه اجتماعی VK را تاسیس کرده بود که از آن با عنوان فیسبوک روسیه یاد می شد با این حال به خاطر مقاومت در برابر درخواست های مقامات روس برای افشای داده های کاربران ناچار به فروش آن شد. داستان فشار مقامات روس در مورد تلگرام هم تکرار شد و ظاهرا دورف به پشتوانه تجربیات قبلی خود از مسئولان واتس اپ می خواهد مسیر مشابهی را طی کنند.

«جان کوم» از بنیانگذاران واتس اپ حین فروش این پیام رسان به فیسبوک مدعی شد که حریم خصوصی در DNA واتس‌اپ نهادینه شده و این واگذاری به معنی تغییر ارزش های آن نخواهد بود. با این حال وی پنج سال پس از فروش پیام رسان مذکور اعلام کرد که حریم خصوصی کاربران را در راستای منافع بزرگتر فروخته است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.