اسب سرخ مارانلو، اولین تجربهٔ رانندگی با فراری ۸۱۲ سوپرفست

اسب سرخ مارانلو، اولین تجربهٔ رانندگی با فراری ۸۱۲ سوپرفست

۸۱۲ سوپرفست جایگزینی برای F12 برلینتا افسانه‌ای

هنگامی‌که بر روی جایگزین خودرویی مانند فراری F12 برلینتا کار می‌شود، باید دو چیز موردتوجه قرار گیرد: بسیار هیجان‌انگیز و کمی ترسناک باشد. F12 جهش بزرگی را نسبت به سلف خود یعنی ۵۹۹ پدید آورد و یک تکامل همه‌جانبه محسوب می‌شد؛ اما بااین‌حال پنج سال بعد، مدل جدید ۸۱۲ سوپرفست معرفی شده که قدرت باورنکردنی ۸۰۰ اسب بخار را از پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی خود بیرون می‌کشد. ۷۵ درصد از قسمت‌های این موتور دوازده سیلندر، جدید است و از هر فراری تولید انبوه دیگری، قدرت و گشتاور بالاتری دارد. گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ خودرو نیز به‌طور کامل ارتقاء پیدا کرده و حالا با ضریب دنده‌های کوتاه‌تر، سریع‌تر از همیشه دنده‌ها را تعویض می‌کند.

اما بااین‌وجود، بیش از هر چیزی، این شاسی و آئرودینامیک ۸۱۲ است که بیشتر تغییرات و بازطراحی‌ها را تجربه کرده است. به همین دلیل فراری می‌گوید ۸۱۲ سوپرفست را باید به‌عنوان خودرویی کاملاً جدید در نظر گرفت نه جایگزینی برای F12 برلینتا. این ماشین هنوز هم سوپراسپرتی موتور جلو-وسط و دیفرانسیل عقب است اما به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، کنترل‌کنندهٔ گشتاور، فرمان برقی، نسل سوم دیفرانسیل الکترونیکی و سیستم کنترل کشش جدیدی هم مجهز شده است.

این تجهیزات همراه با افزایش قدرت و گشتاور، ضریب دنده‌های کوتاه‌تر و وزن کمتر (۶۰ کیلوگرم)، ۸۱۲ را به جانوری کاملاً متفاوت تبدیل کرده است. علاوه بر این، این اسب ایتالیایی به سیستم آئرودینامیک فعال هم مجهز شده که موجب ایجاد داون‌فورس بیشتر در کنار ضریب درگ کمتری می‌شود؛ بنابراین ۸۱۲ سوپرفست بر روی کاغذ یک سلاح مهلک است؛ اما نکتهٔ جالب در مورد این سوپراسپرت این است که فراری در آن همچنان از همان لاستیک‌های نسبتاً معمولی پیرلی P-Zero استفاده کرده است.

شاید این مورد نقطه‌ای منفی برای ۸۱۲ به نظر آید اما درواقع این بهترین چیزی است که قصد فراری از ساخت چنین خودرویی را نشان می‌دهد؛ زیرا سوپرفست یک خودروی جاده‌ای است نه یک اسباب‌بازی برای پیست و به همین دلیل، انتخاب لاستیک‌ها برای آن با توجه به ساختار شاسی و هدف ساخت خودرو صورت گرفته است؛ بنابراین تعلیق مغناطیسی ۸۱۲ کمی نرم‌تر از حد تصور ما بود. در جاده‌ها، ۸۱۲ سوپرفست بیشتر به علت ابعاد و قیمتش، احساس ترسناکی دارد اما بعد از گذشت مدتی متوجه می‌شویم که چقدر این ماشین کاربردی و قابل‌استفاده بوده و چقدر استفاده از آن راحت است.

اما بااین‌وجود، در صورت فشردن بیشتر میدونی گاز تمامی این موارد از بین می‌روند. کشش و چسبندگی این سوپراسپرت حتی در صورت معکوس کشیدن و رساندن دور موتور V12 آن به بالاترین حد یعنی ۸۹۰۰ rpm فوق‌العاده است؛ اما اگر شخصیت خودرو خشک‌تر و تهاجمی‌تر تنظیم شود، این چسبندگی به‌سادگی وجود نخواهد داشت. این هم یکی دیگر شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد مهندسان فراری چگونه ۸۱۲ را برای استفاده در جاده‌ها طراحی کرده‌اند تا جایی که برای نرم‌تر شدن خودرو و رانندگی ساده‌تر آن، فرمان سنگین‌تر شده و در مواقع موردنیاز پاسخ‌دهی آن کاهش میابد.

این اسب وحشی در خط مستقیم نیز عملکردی کاملاً عصبانی دارد به‌گونه‌ای که فقط ۲.۹ ثانیه طول می‌کشد که از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز برابر با ۳۴۰ کیلومتر در ساعت است. این در حالی است که جدیدترین فرزند فراری ظرف ۷.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند. همچنین گفته شده که ۸۱۲ سوپرفست در پیست آزمایش فراری یعنی فیورانو ۱.۵ ثانیه سریع‌تر از ۴۸۸ است.

نتیجه

یکی از بهترین نام‌ها برای یکی از بهترین خودروهای موتور جلو، محور عقب تاریخ، ۸۱۲ سوپرفست است. این سوپراسپرت دیوانه‌وار سریع است اما در همین حال، راحت‌تر، رام‌تر و در داخل و خارج لوکس‌تر شده است. البته این هنوز هم خودروی ترسناکی برای رانندگی است اما زمانی که پشت فرمان آن می‌نشینید، از کاربردی بودن و قابلیت استفادهٔ روزانهٔ آن تقدیر کرده و بدان احترام می‌گذارید. این واقعاً یک سوپراسپرت روزمره است.

 مشخصات فنی

Ferrari 812 Superfast 2018
قیمت۲۵۳ هزار پوند
پیشرانه۶.۵ لیتری V12 بنزینی
قدرت۸۰۰ اسب بخار
گشتاور۷۱۸ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه
محور محرکعقب
شتاب صفرتاصد۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۳۴۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت۱۴.۹ لیتر در صد کیلومتر
تولید آلایندگی۳۴۰ گرم در هر کیلومتر

منبع: autoexpress

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.