احتمال ورود BYD F0 به بازار ایران

احتمال ورود BYD F0 به بازار ایران

بازار خودروی ایران همچون دیگر نقاط جهان به انواع بلندقامت گرایش روزافزونی را نشان می‌دهد؛ اما این قضیه را نمی‌توان به‌صورت یک‌بعدی و مطلق آن در نظر گرفت. هنوز این بازار هشتاد میلیونی اشباع نشده و هنوز هم بالقوه تقاضای بسیاری برای خرید خودروهای کوچک و ارزان‌تر در آن وجود دارد؛ تقاضایی چند میلیونی که در پی فرصتی است که به فعلیت برسد؛ و مهم‌تر از همه اینکه، در بازه زیر ۵۰ میلیون تومان تنوع کمی دیده می‌شود و چنانچه خودروسازی به عرضه خودرویی مطلوب و ایرانی پسند در این بازه قیمتی اقدام نماید، اقبال هزاران خریدار وطنی را بیش‌ازپیش به خود جلب خواهد نمود.

همه ما کمابیش بر این امر آگاهیم که سازندگان برتر دنیا ازجمله تویوتا، هیوندای، نیسان، رنو، فولکس و… خودروهای کوچک، ارزان و کم‌مصرف بسیاری را در گردونه تولید خود دارند که اتفاقاً برخی از آنها برای بازار کشور و کلان‌شهرهای آلوده آن سخت مناسب هستند اما از طرفی به این امر نیز واقفیم که ورود و تولید خودروهای کوچک از برندهای برتر و عرضه آنها با قیمت منطقی به این سادگی‌ها به بازار داخلی امکان‌پذیر نیست، موانع پیدا و پنهان بسیاری دیده می‌شوند که چون سنگی خارا جلوی ورود برندهای برتر و کیفی‌تر را به خطوط تولید سازندگان و عرضه آنها به قیمت منطقی می‌گیرند و تجربه ثابت کرده که هراندازه که خودروسازانمان از قافله تکنیک روز در دنیا بیشتر عقب می‌افتند این موانع سفت و سخت‌تر نیز می‌شوند، روزگاری از ورود سهل و آسان برندهای پرطرفدار ژاپنی و اروپایی به اسم حمایت از صنایع خودروسازی ممانعت به عمل می‌آمد و حال یک دهه‌ای است که کره‌ای‌های محبوب هم به این جمع اضافه شده‌اند، شاید روزگاری نه‌چندان دور حتی برندهای باکیفیت‌تر چینی هم به این جمع ملحق شوند. از طرفی، حتی در صورت ورود و مونتاژ خودروی کوچکی از برندی برتر، این خودرو آن‌چنان گران قیمت‌گذاری می‌شود که دست مصرف‌کننده میانه‌حال جامعه کمتر به آن می‌رسد. مثال عینی این قضیه خودرویی مثل هیوندای i10 است که بالای ۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ هم که جای خود دارند و بالای ۸۰ میلیون فروخته می‌شوند.

پس با این حساب، فعلاً چاره‌ای جز رجوع به انواع ارزان‌تر چینی و هندی نیست. هندی‌ها که فعلاً در دستور کار نیستند؛ اما در میان چینی‌ها جورواجور، می‌توان خودروهای کوچکی را پیدا نمود که تا حدی ارزان بوده و مونتاژ آنها در ایران تا حد زیادی امکان‌پذیر است. یکی از این خودروها احتمالاً بی وای دی F0 است که چندی پیش زمزمه تولید و عرضه آن توسط شرکت کارمانیا شنیده شد.

بی وای دی F0، یک خودروی سوپر مینی و درعین‌حال، یک «CLONE» و یا نسخه‌ای شبیه‌سازی‌شده از تویوتا آیگو است. این خودرو نخستین بار، در سال ۲۰۰۷ میلادی و با نام F1 در نمایشگاه خودروی شهر گوآنگژو چین به نمایش درآمد؛ اما چند ماه بعد برای جلوگیری از سوتفاهم با مسابقات اتومبیلرانی فرمول F1، نام این خودرو به F0 تغییر یافت. بی وای دی F0 سرانجام در دوم ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ در خط تولید سازنده خود جای گرفت.

بی وای دی F0 تنها با یک پیشرانه سه سیلندر به حجم یک لیتر عرضه می‌شود. این پیشرانه از توانی معادل ۶۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۹۰ نیوتن‌متر برخوردار است. پیشرانه مذکور با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و ۵ سرعته نیمه‌خودکار (AMT) در دسترس خریداران است. ماکزیمم سرعت نهایی این خودرو معادل ۱۵۱ کیلومتر بر ساعت است. استاندارد آلایندگی پیشرانه این خودرو یورو ۴ و مصرف ترکیبی سوخت در آن، برابر با ۵.۲ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت است.

سامانه تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک‌فرسون استرات و در عقب از نوع محور پیچشی است. ترمزهای جلوی آن از نوع دیسکی بوده و عقب آن از نوع کاسه‌ای است.

طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۳۴۶۰/۱۶۱۸/۱۴۶۵ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۳۴۰ میلی‌متر است. ظرفیت مخزن سوخت آن معادل ۳۰ لیتر، گنجایش صندوق‌عقب کوچک آن برابر با ۱۴۰ لیتر و وزن خالص آن تنها ۸۷۰ کیلوگرم است. ارتفاع کف آن از سطح زمین معادل ۱۴۰ میلی‌متر است.

بی وای دی F0 در نسخه فول خود از امکانات رفاهی و ایمنی متعددی بهره می‌برد ازجمله: ۲ عدد کیسه هوا، سامانه ترمز ABS + EBD، ستون جاذب فرمان، میله‌های ضربه‌گیر کناری در درب‌ها، قفل ایمنی کودک، کلید هوشمند، شیشه‌های برقی، قفل برقی درب‌ها، تهویه مطبوع دستی به همراه فیلتر، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و درگاه USB/AUX/SD، مه شکن‌های جلو، بخار زدای شیشه عقب، رینگ‌های آلومینیمی و…

بهای نسخه دستی بی وای دی F0، بسته به تیپ آن، از رقم ۳۶,۹۰۰ یوآن (۵,۵۰۰ دلار) شروع و به ۴۶,۹۰۰ یوآن (۷,۱۰۰) ختم می‌شود. قیمت نسخه اتوماتیک این خودرو نیز از ۴۲,۹۰۰ یوآن (۶,۵۰۰) آغاز و به ۴۶,۹۰۰ یوآن (۷,۱۰۰) ختم می‌گردد. نسخه‌های دستی در سه تیپ و نسخه‌های اتوماتیک تنها در دو تیپ عرضه می‌شوند.

منابع: CHINAAUTOWEB.COM CARNEWSCHINA.COM و…

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 18 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.