ابعاد و وزن هامر برقی چه تأثیری روی راندمان این خودرو دارد؟

ابعاد و وزن هامر برقی چه تأثیری روی راندمان این خودرو دارد؟

هامر برقی یکی از شاخص‌ترین خودروهای چند سال اخیر به شمار می‌رود. اگرچه این خودرو از قوای محرکه قدرتمندی سود می‌برد اما ابعاد و وزن بالایی نیز دارد که همین موضوع سؤالاتی درباره راندمان آن به وجود می‌آورد.

اگر فکر می‌کنید راندن نیسان لیف کوچک به اندازه مالکیت هامر برقی بزرگ جثه برای زمین خوب است دوباره فکر کنید! جی ام سی هامر بدون آلایندگی به‌طور قابل‌توجهی مصرف برق بیشتری نسبت به خودروهای برقی دیگر دارد و بنابراین آلایندگی بالادست بیشتری را تولید می‌کند. وزن این خودرو به ۴۰۸۲ کیلوگرم می‌رسد و باتری‌های آن نیز وزنی به اندازه هوندا سیویک دارند.

هامر برقی جدید بدون پیشرانه‌ای پر سروصدا یا آلاینده‌های سمی تولید می‌شود اما نباید درباره این خودرو خیلی مثبت اندیش بود. وزن هامر به اندازه دو تویوتا تاکوما و سه هوندا سیویک بوده و از جهات بسیاری می‌توان آن را جزو خودروهای پرمصرف عصر مدرن دانست. این خودرو بسیاری از نقص‌های شاسی بلندها و وانت پیکاپ های بزرگ قبلی را به شیوه‌ای نوین داراست و ثابت می‌کند همه‌ی خودروهای برقی مصرف انرژی و آلایندگی بالادست مشابهی ندارند.

در کل باید گفت خودروهای برقی انرژی کمتری را نسبت به مدل‌های درون‌سوز مصرف می‌کنند. سورپرایزی وجود ندارد. هامر برای به حرکت درآوردن ساختار ماموت مانند خود نیازمند برق بیشتری نسبت به سایر خودروهای برقی است. EPA تخمین می‌زند این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴۴.۵ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند. در مقابل باید به سدان تسلا مدل ۳ اشاره کنیم که مصرف آن در ۱۰۰ کیلومتر ۱۵.۸ کیلووات ساعت است. این رقم برای فورد F-150 لایتنینگ به ۲۹.۹ کیلووات ساعت می‌رسد. این موضوع عواقبی جدی در پی دارد. از آنجایی که ۶۱ درصد انرژی آمریکا از نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی به دست می‌آید، هرچه یک خودروی برقی نیازمند انرژی بیشتری باشد این موضوع به معنی آلایندگی بیشتر در بالادست خواهد بود. اتحادیه دانشمندان نگران می‌گوید:

هم خودروهای سواری و هم وانت پیکاپ های برقی خیلی پاک‌تر از رقبای بنزینی خود هستند اما وانت پیکاپ های برقی آلایندگی بیشتری نسبت به خودروهای کوچک‌تر ایجاد می‌کنند زیرا ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتری دارند.

هامر برقی همچنین از متریال کمیاب نیز استفاده می‌کند و نیازمند باتری بزرگی برای طی مسافت بیش از ۴۸۰ کیلومتری خود است. شما می‌توانید با میزان باتری بکار رفته در هامر برقی سه شورولت بولت را بسازید؛ و همان‌طور که می‌دانید متریالی همچون لیتیوم که در باتری‌ها بکار می‌روند با محدودیت‌های تأمین مواجه هستند. دیوید زیپر همکار مرکز ایالتی مدرسه کندی هاروارد می‌گوید:

با میزان باتری استفاده شده در هامر برقی چه تعداد خودرو با ابعاد معقول را می‌شود ساخت؟

هامر برقی ۱۸۱۵ کیلوگرم سنگین‌تر از فورد F-150 بنزینی و مجهز است. این خودرو حتی بزرگ‌تر از هامر H1 مشهور بوده و به حدی بزرگ است که اجازه عبور از پل بروکلین را ندارد و EPA حتی از جنرال موتورز نخواسته تا وضعیت راندمان EPA این خودرو را روی شیشه آن نمایش دهد. وزن و ابعاد بزرگ یک خودرو تنها باعث کاهش راندمان نمی‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند چنین خودروهایی آلایندگی‌های بیشتری را از لاستیک‌ها و ترمزها ایجاد می‌کنند و ریسک تصادفات را نیز بالا می‌برند چراکه نقاط کور بیشتری دارند. 

سخنگوی جنرال موتورز در پاسخ به تمامی این پرسش‌ها خاطرنشان ساخته هامر برقی قرار است خودرویی به اصطلاح “الهام‌بخش” باشد و پتانسیل‌های محصولات برقی را نشان دهد. او همچنین می‌گوید مهندسان جنرال موتورز در زمان طراحی ترمزها و دیگر سیستم‌های این خودرو موارد ایمنی را مدنظر قرار داده‌اند. برخی محققان می‌گویند علاوه بر فاکتورهایی همچون مستی، سرعت غیرمجاز و کمبودهای زیرساختی، ابعاد بزرگ خودروها نیز می‌تواند در وقوع تصادفات مرگبار دخیل باشد.

البته هامر جدید خودرویی منحصربه‌فرد نیست و تمامی خودروهای برقی سنگین‌تر از معادل‌های بنزینی خود هستند هرچند هامر بزرگ‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. قطعاً انتخاب خودروهای برقی توسط آمریکایی‌ها باعث خواهد شد گزینه‌های بیشتری راهی بازار شوند. افرادی که چندین سال پشت فرمان یک وانت دیزلی بزرگ و پرقدرت نشسته‌اند یک‌شبه هاچبکی کوچک و برقی را انتخاب نخواهند کرد. 

هنوز هم برخی کارشناسان معتقد هستند کارهای بیشتری باید در زمینه جلوگیری از خرید خودروهای برقی پرمصرف و بسیار بزرگ صورت پذیرد. زیپر طرفداران مالیات‌های مبتنی بر وزن خودروهاست، سیستمی که قبلاً در واشنگتن و کشور نروژ بکار گرفته‌ شده است. او می‌گوید:

مردم باید در انتخاب هر چیزی که می‌خواهند آزاد باشند اما ما باید مطمئن شویم بازار آن‌ها را مجبور می‌کند بهای تصمیمات خود را که شاید روی جامعه اثر منفی می‌گذارد بپردازند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
10 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.