آیا ترمزهای تسلا مدل S پلاد ضعیف هستند؟

آیا ترمزهای تسلا مدل S پلاد ضعیف هستند؟

فردیناند پورشه گفته است هیچ خودرویی نباید شتاب بهتری نسبت به زمان ترمز گیری‌اش داشته باشد. با توجه به این گفته‌ها، تسلا مدل S پلاد مهندس مشهور دنیای خودرو را ناراحت خواهد کرد!

جیسون فنسک در ویدئوی جدید کانال توضیحات مهندسی به تست‌های موتور ترند اشاره می‌کند. در این تست‌ها تسلا مدل S پلاد توانسته شتاب صفر تا ۹۷ کیلومتر در ساعت ۲.۲۸ ثانیه‌ای را در سطحی آماده نشده ثبت کند. همچنین این خودرو در عرض ۲.۳۸ ثانیه سرعت خود را از ۹۷ کیلومتر در ساعت به صفر رسانده است. نکته دیگر اینکه محصول تیز و فرز تسلا برای شتاب خود تنها به ۳۰ متر فضا نیاز داشته درحالی‌که مسیر موردنیاز برای ترمز گیری ۳۲ متر بوده است.

این همان چیزی است که باعث شده برخی افراد زبان به انتقاد گشوده و بگویند تسلا مدل S پلاد ترمزهای مناسبی در مقایسه با پرفورمنس خود ندارد. قدرت ۱۰۲۰ اسب بخاری و وزن ۲۱۸۵ کیلوگرمی باعث شده این سوپر سدان الکتریکی مسافت ۴۰۰ متر را در حدود ۹ ثانیه طی کند؛ اما با تمامی این تفاسیر، مدل S پلاد دارای ترمزهای چدنی ۱۵ اینچی است.

آن‌گونه که فنسک می‌گوید، ترمزهای مدل S پلاد و عملکرد آن‌ها از سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت به پایین کاملاً مناسب کاربری‌های جاده‌ای و روزمره بوده و تفاوت چندانی با ترمزهای پورشه تایکان توربو S ندارند. البته این ترمزها به‌هیچ‌عنوان استثنایی نیستند.

یکی دیگر از کارشناسان خودرویی می‌گوید ترمزهای بزرگ تولید شده از متریال خاص معمولاً برای بهبود عملکرد ترمز در توقف‌های چندباره طراحی نشده‌اند. این ترمزها معمولاً برای عدم داغ شدن ترمزها در زمان تست‌های پرفشار در پیست بکار می‌روند. برخی افراد می‌گویند راننده تسلا در نوربرگ رینگ از تکنیک‌های خاصی برای خنک نگه داشتن ترمزها استفاده کرده است.

البته این حقیقت که مدل S پلاد می‌تواند از چسبندگی لاستیک‌های خود در زمان شتاب گیری بهره بیشتری نسبت به زمان ترمز گرفتن ببرد بسیار احساس‌برانگیز است. فنسک می‌گوید این فاکتور مهم به پیشرانه‌های الکتریکی توانایی اعمال گشتاور سریع‌تری را در مقایسه با پیشرانه‌های درون‌سوز می‌دهد. به همین خاطر است که وقتی یک خودروی الکتریکی به حد نهایی چسبندگی لاستیک‌ها می‌رسد در زمانی کوتاه‌تر تنظیمات خود را برای رسیدن به این حد آستانه انجام خواهد داد. نکته سورپرایز کننده اینکه چنین کاری حتی سریع‌تر از اکثر سیستم‌های ترمز ABS انجام می‌شود.

اگرچه فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند اما باید گفت ترمزهای مدل S پلاد برای استفاده جاده‌ای کافی بوده اما شاید بهتر باشد در پیست به دنبال ترمزهای بهتری بود. البته شاید این مطلب مختص تسلا نباشد زیرا برخی خودروهای الکتریکی دیگر نیز عملکرد مشابهی دارند اما خب به نظر شما چه تعداد از مالکان تسلا مدل S پلاد با خودروی خود به پیست خواهند رفت؟!

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 17 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.