آشنایی با پلت‌فرم‌های پژو-سیتروئن (بخش پایانی)

آشنایی با پلت‌فرم‌های پژو-سیتروئن (بخش پایانی)

در بخش اول این متن، شما را با پلت‌فرم‌های PF1،PF2 و PF3 کمپانی PSA (پژو- سیتروئن) آشنا نمودیم. حال در بخش پایانی این مطلب، پلت‌فرم‌های مدرن‌تر این کمپانی ازجمله EMP1 و EMP2 را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. ازآنجایی‌که در حال حاضر، پلت فرم EMP2 گستره بیشتری در ساخته‌های نوین پژو-سیتروئن دارد، لذا در ابتدا از این سازه آغاز می‌کنیم.

پلت فرم EMP2

پلت فرم EMP2 (Efficient Modular Platform) از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین سازه‌های کمپانی پژو – سیتروئن محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۳ میلادی وارد خطوط تولید این مجموعه کهنه‌کار فرانسوی شد. این پلت فرم جانشینی برای پلت‌فرم‌های قدیمی‌تر PF2 و PF3 به شمار می‌آید.

پلت فرم EMP2 به نحو شایان توجهی مقیاس‌پذیر بوده و از آن می‌توان در ساخت و تولید مدل‌های متفاوت خودرو اعم از کوچک، متوسط و بزرگ بهره برد. این پلت فرم همچنین برای خودروهای بلندقامت نیز کاربرد وسیعی دارد و با انواع مختلف سیستم تعلیق از چند عضوی گرفته تا محور پیچشی سازگار و هماهنگ است. در قیاس با پلت فرم قبلی PF2، این پلت فرم از کاهش وزنی به میزان ۷۰ کیلوگرم سود می‌برد که دلیل عمده آن، کاربرد موادی چون فولاد با مقاومت بسیار بالا، آلیاژهای آلومینیم و منیزیم و متریال ترکیبی در آن دانست. کل هزینه‌ای که شرکت PSA برای توسعه این پلت فرم متحمل شده معادل ۶۳۰ میلیون یورو بوده است. نخستین خودروهایی که بر روی این پلت فرم استقرار یافتند، عبارت بودند از: نسل دوم پژو ۳۰۸ و نیز نسل دوم سیتروئن C4 پیکاسو.

اسامی خودروهایی که با این پلت فرم در شرکت PSA تکوین و توسعه یافته‌اند به شرح ذیل است:

ردیفنام خودروسال تولید
۱نسل دوم پژو ۳۰۸۲۰۱۳ تاکنون
۲نسل دوم سیتروئن C4 پیکاسو۲۰۱۳ تاکنون
۳نسل دوم پژو ۴۰۸۲۰۱۴ تاکنون
۴سیتروئن اسپیس تورر۲۰۱۶ تاکنون
۵پژو تراولر۲۰۱۶ تاکنون
۶تویوتا PROACE VERSO۲۰۱۶ تاکنون
۷سیتروئن جامپی۲۰۱۶ تاکنون
۸پژو اکسپرت۲۰۱۶ تاکنون
۹تویوتا PROACE۲۰۱۶ تاکنون
۱۰پژو ۳۰۰۸ نسل دوم۲۰۱۶ تاکنون
۱۱پژو ۵۰۰۸ نسل دوم۲۰۱۷ تاکنون
۱۲DS 7 CROSSBACK۲۰۱۸ به بعد
۱۳سیتروئن C5 ایرکراس۲۰۱۸ به بعد
۱۴اپل گرندلند X۲۰۱۸ به بعد
۱۵سیتروئن برلینگو نسل سوم۲۰۱۸ به بعد
۱۶پژو پارتنر نسل سوم۲۰۱۸ به بعد
۱۷اپل COMBO E۲۰۱۸ به بعد

توضیح: بخش اعظم اجزای به‌کاررفته در پژو ۳۰۰۸ نسل دوم، پژو ۵۰۰۸ نسل دوم،DS7 CROSSBACK و اپل گرندلند X با یکدیگر مشترک است.

پلت فرم EMP1

پلت فرم EMP1 که از آن با نام پلت فرم مقیاس‌پذیر مشترک (Commom Modular Platform) و یا CMP هم نام برده می‌شود، یک پلت فرم جهانی برای محصولات ساب کامپکت کمپانی پژو – سیتروئن محسوب می‌شود که از سال آینده میلادی وارد چرخه تولید آن خواهد شد. خودروهایی که از این پلت فرم استفاده خواهند کرد عبارتند از: DS 3 CROSSBACK که از سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد و همچنین نسل ششم اپل کورسا (CORSA F) که از سال ۲۰۲۰ وارد مدار تولید می‌شود. نسل دوم پژو ۲۰۸ هم به احتمال زیاد از این سازه نوین بهره خواهد کرد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
20 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.