آشنایی با پلتفرم‌های پژو-سیتروئن (بخش اول)

آشنایی با پلتفرم‌های پژو-سیتروئن (بخش اول)

پلت فرم در زبان ساده همان «شاسی مشترک» بین چند مدل تولیدی از یک واحد خودروساز است، اما اگر بخواهیم مفهوم این واژه را قدری گسترش دهیم، پلت فرم را درواقع می‌توان شالوده، اساس و بنیان یک خودرو دانست که مواردی چون شاسی، قوای محرکه، جعبه دنده و پیشرانه آن را دربر می‌گیرد و این جدا از طراحی ظاهری، فرم داشبورد، هندسه صندلی‌ها و… در آن است. وقتی می‌گوییم که دو خودرو از یک پلت فرم همسان استفاده می‌کنند یعنی زیرساخت فنی این دو مشترک است.

ازآنجایی‌که در دنیای امروز، هزینه تولید یک خودروی صد در صد جدید و از پایه «صفر» فوق‌العاده گران و پرهزینه است، لذا اغلب خودروسازان برای کاهش هزینه‌های تولیدی خود سعی می‌کنند که از یک پلت فرم مشترک طی سال‌های متمادی بهره گیرند و عمده وقت و انرژی خود را به مواردی دیگری همچون ارتقاء کیفیت محصول و طراحی آن متمرکز نمایند و این یعنی اصلاحات مداوم و پی‌درپی.

سال‌هاست که در کشور ما، شرکت پژو – سیتروئن و یا همان PSA حضور پررنگی دارد و لذا بررسی و شناخت پلت‌فرم‌های به‌کاررفته در ساخته‌های این کمپانی ما را بهتر می‌تواند با هویت فنی تولیدات این مجموعه کهنه‌کار و باتجربه فرانسوی آشنا نماید. به همین بهانه و برای آشنایی بهتر شما عزیزان و علی‌الخصوص پژوهشگران گران‌قدر صنعت خودرو، اقدام به بررسی پلت‌فرم‌های کاربردی این شرکت نمودیم. این متن قطعاً بی‌اشکال نیست ولی شاید بتواند دانسته‌های ما را از دنیای خودرو اندکی ارتقاء دهد.

پلت فرم PF1

پلت فرم PF1، یک پلت فرم جهانی برای خودروهای ساب کامپکت (کوچک) کمپانی PSA (پژو، سیتروئن، DS) محسوب می‌شود که از تقریباً دو دهه پیش تاکنون در بسیاری از ساخته‌های این کمپانی کاربرد دارد. ظاهراً نخستین خودرویی که در تاریخ PSA از این پلت فرم استفاده نمود پژو ۲۰۶ بود که البته ناگفته نماند پلت فرم PF1 به‌طور خالص و صددرصدی در پژو ۲۰۶ به کار نرفت، بلکه پلت فرم به‌کاررفته در پژو ۲۰۶، اساساً ترکیبی از پلت فرم PF1 و پلت فرم به‌کاررفته در خودروهای پژو ۱۰۶/سیتروئن ساکسو است؛ بنابراین، نسل اول سیتروئن C3 را می‌توان نخستین خودرویی از کمپانی PSA دانست که به نحوی کامل و همه‌جانبه از پلت فرم PF1 بهره برده است. اسامی خودروهایی که با پلت فرم PF1 در شرکت PSA تکوین و توسعه یافته‌اند به شرح ذیل است:

ردیفنام خودروسال تولید
۱پژو ۲۰۶۱۹۹۸ تاکنون
۲سیتروئن C3 نسل اول۲۰۰۲ الی ۲۰۰۹
۳سیتروئن C3 PLURIEL۲۰۰۳ الی ۲۰۱۲
۴سیتروئن C2۲۰۰۳ الی ۲۰۰۹
۵پژو ۱۰۰۷۲۰۰۵ الی ۲۰۰۹
۶پژو ۲۰۷۲۰۰۶ الی ۲۰۱۴
۷سیتروئن C3 نسل دوم۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶
۸سیتروئن C3 پیکاسو۲۰۰۹ تاکنون
۹سیتروئن DS3۲۰۱۰ تاکنون
۱۰پژو ۲۰۸۲۰۱۲ تاکنون
۱۱سیتروئن سی – الیزه۲۰۱۳ تاکنون
۱۲پژو ۳۰۱۲۰۱۳ تاکنون
۱۳پژو ۲۰۰۸۲۰۱۳ تاکنون
۱۴سیتروئن C4 کاکتوس۲۰۱۴ تاکنون
۱۵سیتروئن C3 نسل سوم۲۰۱۷ تاکنون
۱۶اپل/واکسهال کراس لند X۲۰۱۷ تاکنون
۱۷سیتروئن C3 ایرکراس۲۰۱۷ تاکنون

توضیح: در هنگام معرفی نسل سوم سیتروئن C3، شرکت سیتروئن پلت فرم آن را با نام «پلت فرم A» پوشش رسانه‌ای داد. بخش اعظم ساختار سیتروئن C3 ایرکراس با اپل/واکسهال کراس لند X مشترک بوده و این دو خودرو تقریباً همزاد یکدیگر به شمار می‌آیند. سیتروئن C3 ایرکراس هم خود جانشینی برای سیتروئن C3 پیکاسو به شمار می‌رود.

پلت فرم PF2

پلت فرم PF2، تقریباً ۱۷ سال پیش برای خودروهای متوسط کمپانی پژو – سیتروئن طراحی شد؛ خودروهایی که عمدتاً آرایش محوری آنها به‌صورت دیفرانسیل جلو، پیشرانه آنها به‌صورت عرضی (اعم از بنزینی و دیزلی) و همچنین الکتریکی بود. نخستین خودرویی که در تاریخ کمپانی PSA با این پلت فرم روانه بازار شد، پژو ۳۰۷ و در سال ۲۰۰۱ میلادی بود. پلت فرم PF2 از سال ۲۰۱۳ میلادی به‌تدریج جای خود را به پلت فرم جدیدتر این کمپانی یعنی EMP2 داد که در قسمت بعدی این متن بدان خواهیم پرداخت.

نام خودروهایی که با پلت فرم PF2 تکوین و توسعه یافته‌اند به شرح ذیل است (ابتدا نیز به خودروهایی می‌پردازیم که بر مبنای نسخه عادی پلت فرم PF2 پی‌ریزی شدند).

ردیفنام خودروسال تولید
۱پژو ۳۰۷۲۰۰۱ الی ۲۰۰۸
۲سیتروئن C4 نسل اول۲۰۰۴ الی ۲۰۱۰
۳پژو ۳۰۸ نسل اول۲۰۰۷ الی ۲۰۱۳
۴پژو ۳۰۰۸ نسل اول۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶
۵سیتروئن C4 سدان۲۰۰۹ الی ۲۰۱۲
۶پژو RCZ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۵
۷سیتروئن C4 نسل دوم۲۰۱۰ تاکنون
۸سیتروئن DS4۲۰۱۱ الی ۲۰۱۵
۹DS6۲۰۱۴ تاکنون
۱۰DS4۲۰۱۵ تاکنون
۱۱DS4 کراس بک۲۰۱۶ تاکنون

در جدول بعدی، نام خودروهایی که بر مبنای نسخه کشیده پلت فرم PF2 تکوین و توسعه یافته‌اند درج شده است.

ردیفنام خودروسال تولید
۱پژو ۳۰۷ SW۲۰۰۲ الی ۲۰۰۸
۲سیتروئن C4 پیکاسو۲۰۰۶ الی ۲۰۱۳
۳سیتروئن C4 سدان۲۰۰۶ الی ۲۰۱۳
۴سیتروئن برلینگو نسل دوم۲۰۰۸ تاکنون
۵پژو ۳۰۸ SW نسل اول۲۰۰۸ الی ۲۰۱۴
۶پژو ۵۰۰۸ نسل اول۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶
۷پژو ۴۰۸ نسل اول۲۰۱۰ الی ۲۰۱۴
۸سیتروئن DS5۲۰۱۱ الی ۲۰۱۵
۹سیتروئن C4 L نسل دوم۲۰۱۲ تاکنون
۱۰DS 5۲۰۱۵ تاکنون

پلت فرم PF3

پلت فرم PF3 را مهندسان شرکت پژو- سیتروئن برای خودروی بزرگ و میان‌سایز این کمپانی طراحی نمودند. نخستین خودرویی که با این پلت فرم روانه بازارهای جهانی شد، سیتروئن C5 نسل اول بود که در سال ۲۰۰۱ میلادی پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو چند سال بعد به ایران نیز راه یافت اما با قیمت‌گذاری غیرمنطقی سایپا بخت و اقبال خوشی در آن دوره نیافت، متأسفانه نسل دوم این خودرو هم به همت مضاعف سایپا و باز هم به سبب قیمت‌گذاری بی‌ربط و گزاف گونه نماینده ایرانی آن به سرنوشت شوم نسل اول آن دچار شد! سیتروئن C5 نسل دوم، خودرویی جذاب و با کیفیت ساختی درخور توجه بود.

پلت فرم PF3 در دو گونه فاصله بین دو محور کوتاه و بلند در خودروها به‌کاررفته است که در ابتدا اسامی خودروهای با فاصله بین دو محور کوتاه را درج نمودیم.

ردیفنام خودروسال تولید
۱سیتروئن C5 نسل اول۲۰۰۱ الی ۲۰۰۸
۲ پژو ۴۰۷۲۰۰۴ الی ۲۰۱۰
۳سیتروئن C5 نسل دوم۲۰۰۸ الی ۲۰۱۶
۴پژو ۵۰۸۲۰۱۰ تاکنون

در جدول بعدی، نام خودروهایی که از نسخه کشیده پلت فرم PF3 و یا همان فاصله بین دو محور بلند استفاده می‌کنند، درج شد.

ردیفنام خودروسال تولید
۱سیتروئن C6 نسل اول۲۰۰۵ الی ۲۰۱۲
۲دانگ فنگ فنگشن A9۲۰۱۶ تاکنون
۳سیتروئن C6 نسل دوم۲۰۱۷ تاکنون

توضیح: سیتروئن C6 نسل دوم بر مبنای دانگ فنگ فنگشن A9 تکوین و توسعه یافته است.

در قسمت بعدی و پایانی این متن به پلت‌فرم‌های جدیدتر EMP1 و EMP2 خواهیم پرداخت.

پایان بخش اول

منبع اصلی: WIKIPEDIA.ORG

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
12 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.