آزمایش رانندگی با هاوال H6 مدل ۲۰۱۷

آزمایش رانندگی با هاوال H6 مدل ۲۰۱۷

نقاط قوت: طراحی کابین پر زرق و برق؛ فضای کافی در ردیف عقب صندلی‌ها؛ سواری خوب؛ طراحی خارجی جذاب؛ لیست تجهیزات خوب؛ گارانتی طولانی مدت

معایب: فرمان عجیب و غریب؛ چراغ‌های هشداردهندهٔ مزاحم هنگام رانندگی با سرعت بالا؛ عدم وجود نویگیشن ماهواره‌ای؛ مصرف سوخت نسبتاً بالا

امتیاز ما: ۷ از ۱۰ قیمت: ۳۱۹۹۰ تا ۳۴۹۹۰ دلار استرالیا

یک منتقد خودروی با تجربه به ندرت به مراسم معرفی یک مدل جدید بدون این که بداند دنبال چه چیزی است می‌رود. ولی این هفته یکی از آن روزهای خوب استثنا بود.

هاوال H۶ اولین خودرو از نسلی جدید از خودروهای این برند چینی می‌باشد که به طور مستمر رتبه‌های نخست فروش در سگمنت شاسی بلندهای بازار چین را به خود اختصاص داده است، ولی در مدت ۱۲ ماهی که از حضور آن در استرالیا می‌گذرد، کمتر کسی حتی نام آن را شنیده است.

این خودرو که از آن به عنوان رقیبی برای مزدا CX-۵، هیوندای توسان و تویوتا روفور و بسیاری مدل‌های دیگر یاد می‌کنند، H۶ خودرویی برای جهش قابل ملاحظهٔ برند می‌باشد که در حال حاضر با سرعت بالا درس‌های سنگینی دارد یاد می‌گیرد، موضوعی که قطعاً باید برخی از رقبای قدیمی از ژاپن، کره و حتی اروپا از آن بترسند.

هاوال H۶ معروف‌ترین مدل این کمپانی در سراسر جهان است، و میزان تولید و فروش بسیار بالای آن در کشور چین، H۶ را به پنجمین خودروی شاسی بلند برتر دنیا از نظر میزان فروش تبدیل کرده است. قطعاً فروش این خودرو در استرالیا خیلی به این عدد اضافه نخواهد کرد، ولی قطعاً اگر H۶ بتواند عملکردی خوب در این کشور داشته باشد، می‌تواند برای تصویر این برند در ذهن مردم بسیار خوب باشد.

با اولین نگاه، هاوال H۶ اولین تأثیر خوب خود را روی من می‌گذارد. خودرو از یک طراحی بدنهٔ زیبا و اسپرت که توسط طراح اسبق ب‌ام‌و ایکس ۵، پیِر لکلرک انجام شده است بهره می‌برد. طراحی آن نه خیلی خلاقانه و نو است، و نه از یک مدل کپی شده، ولی در کل تصویر و ابعاد این خودرو بسیار پر زرق و برق می‌باشد.

همینطور کابین امروزی آن با ظاهری آئودی مانند، دسته دنده و دکمه‌های مختلف روی تونل گیربکس، یک صفحه نمایش بزرگ، فرمان چرمی دوست داشتنی و صندلی‌های با روکش زیبا. این خودرو اورجینال نیست، قبول داریم، ولی به حدی خوب است که تأثیر مثبت خود را می‌گذارد.

کمی بیشتر داخل کابین را بررسی کنید و خواهید توانست نشانه‌هایی از کیفیت عالی را پیدا کنید، از دکمه‌های نرم، سوئیچ‌های دلپذیر و مواد اولیهٔ خوب، که تماماً به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند. البته باز هم برخی پلاستیک‌های ارزان قیمت را نیز پیدا خواهید کرد، ولی در کل، فضای کابین به خوبی طراحی شده است.

خودرو در دو تریم عرضه می‌شود، مدل پایهٔ پریمیوم و مدل پرچمدار لوکس، که تا ماه دسامبر به صورت ویژه به ترتیب به قیمت‌های ۲۹۹۹۰ دلار و ۳۱۹۹۰ دلار استرالیا به فروش می‌رسند. (قیمت اصلی خودروها به ترتیب ۳۱۹۹۰ و ۳۴۹۹۰ دلار می‌باشد.) هر دو تریم از تجهیزات خوبی برخوردار هستند.

از موارد قابل توجه در هاوال H۶ پریمیوم می‌توانیم به رینگ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی، سیستم تشخیص نقاط کور، دوربین دید عقب، استارت بدون کلید، صفحه نمایش ۷ اینچی، USB و بلوتوث، سیستم تهویه مطبوع، شیشهٔ ایمنی و دریچه‌های هوا برای صندلی‌های عقب اشاره کنیم.

در تریم لوکس خودرو مواردی اضافی مانند رینگ‌های ۱۹ اینچ آلیاژی، سقف پانوراما، چرم خوب مصنوعی، سیستم صوتی قوی‌تر، دوربین‌های کناری و چراغ‌های با قابلیت تنظیم ارتفاع اتوماتیک وجود دارند. سیستم ناوبری ماهواره‌ای در ماه دسامبر ارائه خواهد شد و قرار است بر روی همهٔ خودروها نصب شود، هر چند در حال حاضر این موضوع یکی از نقاط ضعف اصلی خودرو به شمار می‌رود.

این را در نظر داشته باشید که موسسه ANCAP هنوز نمرات تست ایمنی خودرو را منتشر نکرده است، هرچند حداقل از نظر تجهیزات خودرو به آپشن های ایمنی زیادی مجهز شده است. امیدواریم هر چه زودتر یکی از این‌ها را در وضعیتی تصادفی داخل آزمایشگاه موسسه ایمنی ANCAP ببینیم.

همواره کمپانی هاوال به قیمت گذاری‌های غیر واقعی برای خودروهای فعلی خود مانند H۲، H۸ و H۹ متهم شده است، ولی برای مدل H۶ سعی شده تا قیمتی واقعی‌تر تعیین شود. قیمت این خودرو در حال حاضر کمتر از رقبایی مانند توسان، تیگوان، اسپورتیج، CX-۵ و چند مدل دیگر تعیین شده است تا بتواند با اقبال خوبی در بازار مواجه شود.

هاوال H۶ همچنین صندلی‌های عقب خوب با فضای مناسب‌تری در مقایسه با رقبای خود ارائه می‌دهد، از نکات قابل توجه ردیف عقب صندلی‌ها می‌توان به صندلی‌های راحت خم شونده با ایزوفیکس، دریچه‌های سیستم تهویه، گرم کن صندلی‌ها (درتریم لوکس) و مواد اولیهٔ با کیفیت درتریم درب‌ها اشاره کرد. آرم‌های خودرو اگر وجود نداشته باشند کسی باور نخواهد کرد که داخل یک خودروی چینی نشسته است.

با در نظر گرفتن این که ابعاد خودرو در این کلاس استاندارد می‌باشد، با داشتن طول ۴۵۴۹ میلی متر، عرض ۱۸۳۵ میلی متر و فاصلهٔ بین دو محور ۲۷۲۰ میلی متر، می‌توان نمرهٔ قبولی به طراحی فضای داخلی خودرو داد.

فضای بار نیز بسیار جادار است و کف پوش، قلاب‌ها و دستگیره‌ها همه و همه از مواد اولیهٔ با کیفیت می‌باشند. برخی برندها در این قسمت سعی می‌کنند از هزینه‌های خود بکاهند، ولی هاوال به هیچ وجه این گونه نیست. ردیف صندلی‌های عقب در هنگام خواباندن کالا صاف می‌شوند و فضای قسمت بار را به شدت افزایش می‌دهند. زیر کف خودرو چرخ زاپاس آن قرار گرفته است.

در کل قبولی در این تست‌ها امری آسان است، حتی مدل‌های اولیهٔ هاوال هم کابین خوبی داشتند. مهم تجربهٔ رانندگی است، و هاوال در این بخش باید بتواند خودی نشان بدهد. مدل H۶ نشانه‌های مثبتی از عملکرد خوب در این قسمت از تست دارد.

زیر کاپوت این خودرو یک موتور بنزینی ۲.۰ لیتری توربو با ۱۹۴ اسب بخار نیرو در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور در ۲۰۰۰ دور در دقیقه آرمیده است. مصرف سوخت ترکیبی این موتور ۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر ذکر شده است. (در تست سریع ما عدد ۱۱.۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را به دست آوردیم که برای این کلاس زیاد می‌باشد.)

به صورت استاندارد یک گیربکس خودکار شش دندهٔ دو کلاچه ساخت کمپانی Getrag بر روی خودرو نصب شده است که نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌نماید. همانند بسیاری از مدل‌های پایه شاسی بلندهای میان رده، هاوال H۶ فعلاً فقط با سیستم دیفرانسیل جلو ارائه می‌گردد. نسخهٔ دو دیفرانسیل مختص بازار چین فقط با یک گیربکس دستی ارائه می‌شود، قطعاً این خودرو خریداری در استرالیا نخواهد داشت.

موتور هاوال H۶ قدرت نسبتاً مناسبی دارد، هر چند موتور تحت فشار زیاد کمی پر سر و صدا می‌شود، ولی هر چه که باشد وزن ۱۷۰۰ کیلوگرمی خودرو را نیز باید در نظر گرفت. گیربکس DCT خودرو عملکرد قابل قبولی دارد، هر چند انتظار داریم در ترافیک شهری این گیربکس کمی به زحمت بیفتد.

در میان ۳۳ هزار مهندس هاوال (بله، درست خوانده‌اید) به طور مشخص چند مهندسی وجود دارند که بدانند چگونه باید سیستم تعلیق را کالیبره کرد. H۶ ناهمواری‌های جاده را به خوب جذب می‌کند و عملکرد خوبی در این بخش دارد، به لطف کمک فنرهای نرم خودرو سواری نرمی را تجربه می‌کنیم که برای چنین خودرویی بیش از حد انتظار می‌باشد.

کیفیت سواری و کنترل هر دو در بسیاری از شرایط رانندگی خوب و قابل قبول هستند، هر چند در مواقع بسیار اندک در دست اندازها تکان‌هایی را متوجه می‌شوید که در خودروهایی مانند توسان و تیگوان دیده نمی‌شوند. این امر با فرمان الکتریکی عجیب و غریب خودرو تشدید می‌شود. سیستم فرمان خودرو حس و حالی مصنوعی دارد و برای ذائقهٔ ما بیش از حد سفت و مقاوم است.

در حالی که در مورد ایرادات خودرو بحث می‌کنیم، باید به سیستم کنترل پایداری الکتریکی بسیار بد خودرو اشاره کنیم (پارامترهای تعریف شده در نرم افزار این سیستم باید تغییر پیدا کنند)، همچنین چراغ‌های هشداری که هنگام ترمزگیری شدید و همچنین در پیچ‌های شدید روشن می‌شوند نیز ما را بسیار اذیت می‌کند. یا حتی سر پیچ‌های معمولی! این یک آپشن ایمنی است که شاید در چین به آن نیاز داشته باشند، ولی اینجا در استرالیا چنین سیستمی لذت رانندگی را از بین می‌برد.

میزان NVH (صدا، لرزش و سختی) خوب است (به جز در مواردی که موتور تحت فشار است)، صدای باد داخل کابین بسیار کم است، تقریباً صدای زوزهٔ تایرها نیز به سختی شنیده می‌شود، مخصوصاً در رینگ‌های کوچک‌تر تریم پریمیوم. تایرهای سفت ترکیبی کوپر نیز به نظر می‌رسد طول عمر بالایی داشته باشند.

هاوال H۶ با یک گارانتی ۵ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری در کنار ۵ سال خدمات امداد جاده‌ای، در کنار سرویس‌های دوره‌ای با قیمت ارزان ارائه می‌شود. این موضوع شاید بتواند به افزایش فروش خودرو در استرالیا کمک زیادی بکند.

هاوال انتظارات زیادی از مدل H۶ دارد. به یاد داشته باشید، بازار شاسی بلندهای سایز متوسط مشابه زمینی کود دهی شده برای کاشت است، زیرا بیشترین حجم را در بازار دارد، نرخ رشدش فوق العاده بالا است و کمترین رقبا را دارد.

آیا هاوال H۶ کاملاً آمادهٔ رقابت با مدل‌های مانند مزدا CX-۵، هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و سایر مدل‌های این سگمنت است؟ کاملاً نه. ولی چیزی که مبرهن است این است که این خودرو قدمی بزرگ رو به جلو برای هاوال محسوب می‌شود، و همین موضوع ممکن است بتواند این خودرو به تبع آن برند هاوال را در این سگمنت سر پا نگاه دارد. ما همواره در مورد نقد و بررسی خودروهایی که تازه معرفی شده‌اند احتیاط می‌کنیم، ولی شاید در آینده این خودرو بتواند امتیاز ۷.۵ از ۱۰ را از ما بگیرد.

این تنها خودروی چینی است که من می‌توانم آن را به عنوان خودرویی که ارزش یک رانندگی آزمایشی دارد را به کسی پیشنهاد نمایم. در واقع، معرفی برخی مدل‌های جدید شاید بتواند شما را سورپرایز کنید…

عملکرد و میزان مصرف سوخت: ۶.۵ فضای کابین و راحتی و آسایش: ۸ تکنولوژی و تجهیزات ارتباطی: ۷ قیمت و تجهیزات: ۷.۵ سواری و هندلینگ: ۷ امتیاز کلی: ۷

منبع: caradvice

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
9 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.